GRONINGEN – De Nederlandse band Only Seven Left maakt handig gebruik van YouTube, door er een videodagboek bij te houden. "Zonder YouTube waren we nooit zo populair geworden", stelt drummer Bram de Wijs.

De band maakt al lang intensief gebruik van YouTube. De videowebsite heeft volgens De Wijs veel betekend voor de binding met hun fans. "Dat komt omdat je in onze videodagboeken alles kunt zien: van optredens en studiobeelden tot alle onzin die we meemaken."

De drummer denkt dat veel twijfelaars, mensen die zich in eerste instantie lieten afschrikken door het ‘boybandimago’ van Only Seven Left, dankzij de persoonlijke filmpjes toch overstag zijn gegaan. Ook de Amerikaanse zangeres Lana Del Rey werd bekend middels YouTube.

In het geval van Lana Del Rey kent het succes een hele duidelijke bron: het nummer Video Games en de bijbehorende clip die de zangeres zelf maakte, in combinatie met de schijnbare afwezigheid van achtergrondinformatie.

Laura Kiesow, productmanager bij platenmaatschappij Universal, noemt Del Rey ‘het schoolvoorbeeld van een artiest die groot is geworden door YouTube’. "De videoclip bestond alleen maar uit sfeervolle beelden, waardoor het onduidelijk bleef wie Lana Del Rey eigenlijk was", zegt Kiesow.

"Buiten de videoclip was er niets over haar te vinden: geen Wikipedia-pagina, geen website. Iedereen die iets over haar wilde weten, kwam automatisch bij de YouTube-video terecht." Jelle-Jan Bruinsma van YouTube benadrukt tijdens de Eurosonic-conferentie in Groningen het belang van direct contact met de fan.

Fanbase

"Het omarmen, uitdagen en betrekken van je fans is de allerbeste manier om bekender te worden en je fanbase te laten groeien. Als fans jouw video’s doorsturen, heeft dat veel meer impact dan als je het zelf doet." Ook voor platenmaatschappijen ziet Bruinsma nog veel mogelijkheden op YouTube.

"YouTube is voor hen een steeds belangrijker businessmodel aan het worden, omdat ze nu ook audio die zit onder user generated content – bijvoorbeeld een door een fan gemaakt filmpje – kunnen terugvinden. De muziek wordt door ons herkend, waardoor platenmaatschappijen ook op die filmpjes geld kunnen verdienen."