TILBURG - Sinds het debuut Reverence For Fallen Trees uit 2009 bouwt The Black Atlantic gestaag aan de fanbasis. Constant tourend door Nederland en Europa, maar ook over de plas, tweemaal werd SXSW in Austin aangedaan.

Drukke jaren waarin de band zijn definitieve vorm heeft gekregen. "Eigenlijk werd The Black Atlantic pas echt een band een jaar nadat Reverence For Fallen Trees was uitgekomen", zegt zanger Geert van der Velde. "Stef (Thoen, red.) hield er mee op, we waren uitgenodigd voor SXSW."

"Simon (van der Heide, red.) was wel een echte drummer in plaats van ik of Stef die op een floortom stonden te huffen en Matthijs (Herder, red.) kon ook mee. Daarvoor was het eigenlijk een soort van Geert klooit maar wat aan en nodigt wat vrienden uit om met hem samen te spelen."

Darkling, I Listen, de EP die de band op 13 januari op Eurosonic/Noorderslag zal presenteren, is het eerste resultaat van de band die The Black Atlantic is geworden. En dat is te horen, Darkling, I Listen is voortgekomen uit een gezamenlijke inzet.

Vieren

"Tof is wel", aldus drummer Simon van der Heide, "dat Darkling, I Listen echt de vertegenwoordiging is voor het moment waarin we zitten. Het is voor het eerst dat we echt met zijn vieren zijn gaan schrijven."

"In de oefenruimte zitten...", "... elkaar aankijken tot er iets gebeurt.", "Wie er het eerste akkoord aanslaat.", vullen de verschillende bandleden elkaar aan, haast zoals zij elkaar op het podium en op de laatste EP muzikaal aanvullen.

Concept

Voor Darkling, I Listen lag er niet meer dan de titel en de gedachte achter deze titel. "Wij hadden niet eens schetsen toen we de oefenruimte ingingen, we hadden alleen maar afgesproken, we gaan dan en dan repeteren", aldus Van der Velde, waarop Van der Heide hem aanvult; "We hadden niet echt een concept van waaruit we werkten, alleen het idee van Geert over wat hij in de EP zou willen vertellen."

Het relaas van een slapeloze avond van een man die zijn leven beraadt, reflecteert en worstelt met zijn hang naar het verleden en deze tijd. Het idee dat de bewustwording verandert in de nacht, en de gespreken die een persoon met zichzelf kan voeren in het duister.

Veranderingsproces

"Wat ik heb geprobeerd te doen", legt Van der Velde uit, "is op een bepaalde manier iets dat mensen over een langere periode kunnen doormaken – ik wil het niet een identiteitscrisis noemen, een veranderingsproces – bij een persoon op nacht in een soort van sneltreinvaart laten zien."

Dat dit niet perse autobiografisch is, wil Van der Velde wel benadrukken. "Sommige dingen zijn autobiografisch, maar andere dingen gaan helemaal niet over mij. Die heb ik bij anderen gejat, zoals bij Simon. Nummer twee van de EP, Flooded Road, is een droom van Simon die ik heb verbouwd."

Dramatisch

Dat de vragen die in de teksten naar voren komen soms best zwaar zijn, bevestigt hij wel, maar om het tot grootste levensbeschouwende vragen op te blazen bestrijdt hij. "Dat zit er óók in, ik bedoel, zo’n zin als 'I don’t have to accept what I am, I can drown him anytime' is een behoorlijk dramatische zin om te zingen."

"Maar, dat gevoel heb je soms, dat de persoon die bent los staat van de persoon die je zou willen zijn.” Net als de voorgangers wordt Darkling, I Listen vanaf de release als download aangeboden. Ook staat hij al een tijdje op de luisterpaal van 3VOOR12, met als direct gevolg dat hij op verschillende downloadsites te vinden was.

Vet

The Black Atlantic heeft daar echter geen enkel probleem mee, zo blijkt ook uit de sprekende reactie van gitarist/zanger Kim Janssen. "Dat is toch vet!" Downloaden is een non-issue voor de vier heren.

"Mensen zijn ook niet meer zo gewend om geld te betalen voor muziek, die hele cultuur is aan het veranderen", aldus toetsenist, bassist Matthijs Herder. "Het heeft ook heel weinig zin", sluit Van der Velde aan. "Je bent afhankelijk van de mensen die er voor wíllen betalen. Daar zijn we mee bezig, muziek maken voor de mensen die ervoor wíllen betalen."

Trechteren

"Aan de andere kant is die downloadcultuur toch niet meer dicht te timmeren, dus kun je dat het beste trechteren. Zodat als iemand het downloadt, je in ieder geval nog een e-mailadres hebt om een bericht je te sturen dat je in de buurt speelt."

Downloads als klantenbinding, constant spelen en vaak terugkeren, om die klantenkring uit te breiden. Voor de vier heren van The Black Atlantic is de band hun baan geworden, mede mogelijk gemaakt dankzij reclame- en tv-deals (de muziek is onder andere te horen in de serie Off The Map en Kindle-reclame).

Boeiend

Niet langer hoeven ze op een houtje te bijten en kunnen ze in zekere mate rondkomen van de muziek. Maar het was ook tijd voor nieuwe muziek. "Met de hoeveelheid shows die wij spelen, moet je het wel leuk blijven vinden om die nummers te blijven spelen", zegt Herder. "Er moet wel iets in zitten dat je boeiend vindt om het avond na avond te blijven spelen."

Het viertal zelfis zeer tevreden over de nieuwe EP. Of zo als Geert van der Velde het verwoordt; "Ik ben écht gewoon fan van de nieuwe EP. Als ik het niet zelf gemaakt had, dan zou ik hem..." – onderbroken door de interviewer: "Ook downloaden?". Ontspannen lacht de groep, waarna Van der Velde zijn zin afmaakt. "We hebben gewoon muziek gemaakt die we met zijn vieren tof vinden."


Lees meer over Eurosonic en Noorderslag in het festivaldossier