AMSTERDAM – Organist Sven Figee en zijn Sven Hammond Soul zijn terug met het tweede studioalbum The Apple Field. "Iedereen heeft alles gegeven en die liefde komt over de hele linie terug in het product", vertelt Figee aan NU.nl.

Sven Hammond Soul bestaat sinds 2006 en bracht sindsdien drie albums uit, waarvan The Apple Field (met daarop onder andere een cover van Smack My Bitch Up van The Prodigy) de laatste is. Hoewel het duidelijk een groepsproject is, staat en valt het project met Figee. "Zonder mijn energie, initatief en investeringen was er geen album."

"Het is mijn kind, maar ik heb het niet alleen kunnen baren. Ik heb zelf de wijsheid ook niet in pacht en vind het heel erg leuk om als groep iets neer te zetten. Ik zou wel gek zijn als ik de muzikanten niet hun ei zou laten leggen. Dan ziet het kind er heel anders uit. Als je met zulke mensen werkt, moet je ze laten bloeien."

"Ik zie mezelf meer als de spin in het web, die ervoor zorgt dat de rest kan excelleren." Sven Hammond Soul bestaat uit een grote groep muzikanten, maar een kleine band, met daarin onder meer Tim Eijmaal en Joost Kroon, staat aan de basis van elk liedje. Het debuutalbum van Shary-An werd ook door de band ingespeeld.

Radio

Voor de derde langspeler van het collectief, was de band op zoek naar een popgeluid, geïnspireerd door acts uit de jaren zestig. "We wilden echte songs maken. We willen gewoon veel spelen en veel op de radio gedraaid worden. Ik vind het bijvoorbeeld heel tof wat The Daptones doen, daar luisteren we veel naar."

"Als muzikant heb je ook het idee: na drie solo’s heb ik mijn verhaal wel verteld. Het moet geen muzikantenmuziek worden. Als we spelen merk ik al dat mensen niet zitten te wachten op oneindig gesoleer. We willen ons eigen ding doen, maar tegelijkertijd zoveel mogelijk mensen aanspreken."

Totaalproduct

"Je kunt niet zomaar alles eruit poepen en denken dat het wel goed zit. Alles moet kloppen." Die ideologie zorgt er ook voor dat Figee goed nadacht over het artwork en de randzaken van het album. "Als je tegenwoordig wilt dat mensen je cd’s kopen, moet je bezig zijn met het totaalproduct."



"Je kunt het album wel in een lullige jewelcase stoppen, maar dan hebben mensen helemaal geen reden meer om je plaat te kopen." Figee is zich er dan ook heel goed van bewust dat veel mensen er liever voor kiezen om albums via Spotify te luisteren, dan meteen naar de cd-winkel te rennen.

Kwaliteit

Toch doet die ontwikkeling hem enigszins pijn. "Als ik mijn cd opzet op Spotify, ga ik door de grond van ellende. Ik vind de downgrade van kwaliteit echt ernstig. Wij zijn maanden bezig om de cd in de beste kwaliteit af te mixen."

"We zijn naar Hollywood gegaan om de plaat te laten masteren door Bernie Grundman (die werkte met onder andere Michael Jackson, Dr. Dre en Slayer, red.) en dan krijg je er op Spotify kutkwaliteit voor terug. Ik hoop dat het mensen aanspoort om de muziek te luisteren op een fatsoenlijke installatie."

Droom

Heel lang geleden zei een kleine Figee tegen zichzelf: als ik op North Sea Jazz mag spelen, is het gelukt; dan ben ik klaar. Een doel dat hij inmiddels bijgesteld heeft in het festival nogmaals aandoen en misschien zelfs wel eens op het prestigieuze Montreux Jazz Festival spelen. "De show op North Sea Jazz was een droom die uitkwam."

"Het is alleen al zo kicken om je eigen naam op de affiche van zo’n vet festival te zien. Maar eigenlijk zijn al onze shows de moeite waard. Of we nu in Utrecht of Deventer spelen; in principe is het altijd feest. Ik kan niet wachten om in 2012 weer langs de clubs en festivals te gaan."