Postman heeft moeite met sociale media

AMSTERDAM – Op zijn derde soloplaat horen we Remon Stotijn alias Postman worstelen met het digitale tijdperk waarin we leven. "Ik heb het gevoel dat er geen ruimte is voor oude mensen in deze samenleving", zegt hij tegen NU.nl.

Toch wil de rapper op zijn nieuwe album Apples & Oranges niet te veel problemen aankaarten. "Ik maak bewust geen politieke statements in mijn muziek", aldus Stotijn. "Daar zit geen oplossing in. Als ik alleen het probleem kan aankaarten, heeft het voor mij niet zo heel veel zin." De muzikant probeert vooral geluk uit te stralen.

Dat lukt aardig, mede doordat hij zijn vrouw een hoop van de teksten heeft laten inzingen. Maar geluk of niet: er valt alsnog wel wat te klagen. "Het is normaal dat mensen ouder worden", verzucht hij. "Je hoort steeds dingen als dertig is het nieuwe twintig, et cetera. Je kunt er ook gewoon vrede mee hebben, dat is het leven."

Stotijn probeert wel zo actief mogelijk deel te nemen in de moderne wereld. Zo heeft hij sinds kort een Twitter-account en worstelt hij nu met de inhoud van zijn tweets en de queeste om zoveel mogelijk followers te krijgen. "Ik wil het niet te persoonlijk maken."

Verjaardag

In zijn teksten heeft hij het ook over "fake friends" en de gevaren van sociale media. "Ik kan er zo slecht tegen als mensen op een verjaardag of zo de hele tijd naar hun telefoon zitten te staren om te twitteren en Facebook te checken. Je kunt geen honderden goede vrienden hebben."

Tegelijkertijd merkt hij wel dat internet een tal van mogelijkheden biedt voor muzikanten. "Maar het is niet aan mij om daar mee aan de slag te gaan. Ik ben van de oude stempel wat betreft distributie. Cd's gratis weggeven is voor mij geen optie."

Investering

Stotijn huurde zelf dan ook een studio af, waar hij de plaat in tien dagen opnam. Die druk was nodig omdat het er anders waarschijnlijk nooit van gekomen was. "Het huren van zo’n studio is nogal een investering, dus dan schiet het wel op."



Maar waar Stotijn zelf van de oude stempel is, vraagt hij zich af waarom jonge muzikanten de nieuwe mogelijkheden niet meer benutten. "Wat Amerikaanse jongens als Tyler the Creator en The Weeknd doen bijvoorbeeld, zie ik hier niet gebeuren en ik snap niet waarom dat zo is."

Videogame

"De muziekindustrie is net als een videogame, je hebt levels van amateur tot hardcore. Ik zit zelf in het laatste level nu. Steeds meer mensen willen op me schieten. Als beginnende muzikant kun je alles doen wat je wilt omdat die schijnwerper er nog niet is."

"De media maakt muzikanten tegenwoordig wijs dat je alleen kunt doorbreken via een talentenjacht. Dan sta je daar te zingen voor een jury van uitgerangeerde artiesten. Iedereen weet toch dat die shows doorgestoken kaart zijn."

Schandalig

"Begrijp me niet verkeerd: als ik jong was zou ik ook meedoen waarschijnlijk, maar het is niet goed. Ik ben zelf ook wel eens op shows geweest waar mensen voor mij konden sms’en of bellen, terwijl ik allang wist dat ik de prijs gewonnen had. Dat is eigenlijk best schandalig."

Ondanks alle technologie is Stotijn anno 2011 nog erg bewust met geloof bezig. "Het maakt mij niet uit welke geloofsovertuiging iemand heeft, als de achterliggende gedachte maar goed is. Ik wil in de voetsporen van Jezus treden en een goede boodschap overbrengen. Ik ben voor menselijkheid, dat mis ik een beetje in deze tijd."

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie