AMSTERDAM – Ze trouwden met groupies, brachten club na club in extase en zorgden met debuutplaat voor een nieuwe standaard in de dance. Nu is duo Justice terug en is alles anders; al veranderen sommige dingen nooit: "Het kruis blijft onze frontman."

In 2008 verraste het Franse duo Justice met het ijzersterke debuutalbum . De cd inspireerde talloze dj's en bracht de twee veel succes. "Het voelt misschien alsof we met Audio, Video, Disco een compleet nieuwe richting ingeslagen zijn, maar uiteindelijk zal men zich realiseren dat het een geheel is", vertelt Gaspard Augé tegen NU.nl.

Naast veel shows werd er muziek gemaakt met onder andere Mr. Oizo (van de hit Flat Beat) en Jamaica en ontstond er een project met een zekere zangeres, waarover Augé niet veel kwijt wilt. De nieuwe richting waar Auge op doelt, is er een die velen niet aan zagen komen.

Op Audio, Video, Disco stoeit het duo met gitaarsolo's, progrock en nog een rits zaken waarvan je zou verwachten dat een danceduo er zo ver mogelijk bij vandaan blijft. Voor de twee zelf is het niet meer dan logisch. "Het voelt ook niet anders of zo", aldus Augé.

Popmuziek

"De vorige plaat was pop in een discojasje. Nu is disco alleen vervangen door rock. We houden ons ook nog altijd aan het formaat van een popliedje. We kunnen geen progrockdingen van tien minuten schrijven. Het was toen popmuziek en dat is het nu ook."

"Natuurlijk staan er duidelijke hints naar progrock en jaren zeventig-hardrock op, maar we willen niet insinueren rockers te zijn", vervolgt hij. "Het doel was maximale muziek met een minimale productie. Je moet het zo zien: was een belachelijk wilde nacht uitgaan in de stad en Audio, Video, Disco is een middag op het platteland."

Leeft

Over wilde nachten gesproken, Augé belandde tijdens de vorige tour dronken met een groupie in een trouwkapel. "Die leeft nog wel ergens, denk ik." Maar in tegenstelling tot wat de documentaire Across The Universe laat zien (zie hieronder), bestaat Justice gewoon uit twee muzieknerds die dolblij zijn met het verkregen succes.

"Er is drank, er zijn vrouwen en zo is er nog wel wat, maar uiteindelijk valt het wel mee. We zijn gewoon twee jongens die het geluk gehad hebben om in het computertijdperk geboren te zijn. Qua muziek maken dan, niet qua albumverkoop", lacht Augé. "We zijn geen rocksterren. We zijn nog niet in groepstherapie geweest, dat is nog niet nodig."

Accent

Die bescheidenheid komt ook terug in de studio. Gecombineerd met een stukje verlegenheid zelfs. Het duo zingt lang niet alle teksten zelf in. "We kunnen en durven dat niet vanwege het Franse accent. Daarom laten we vocalisten langskomen en schrijven we samen de teksten."

"Het draait vooral om de muziek dus proberen we de woorden universeel te houden. Tot op een zekere hoogte dan. Het moet geen 'Get your ass on the dancefloor' worden. Niet te ingewikkeld dus, maar wel met enige betekenis."

Zelfmoord

De filosofie die Justice er anno 2011 op nahoudt is wellicht twijfelachtig, maar ook bewonderenswaardig. Zeker in een tijdperk waar artiesten in de rij staan om zich de volgende trend eigen te maken, met dubstep als het laatste paradepaardje. "Het zou totale zelfmoord zijn om nu in de dubsteptrein te springen", meent Augé.



"Als je te hard je best doet om modieus te zijn, ben je elke volgende week oud nieuws", zegt hij over de huidige dubsteptrend, die overgenomen wordt door hitparadeartiesten als Snoop Dogg en Britney Spears. "In die sectie ga je ons dan ook niet tegenkomen."