UTRECHT – Dit weekend presenteert Eefje de Visser haar debuutalbum in België. De zangeres verbaast zich over haar onverwachte succes. "Het lijkt alsof het allemaal vanzelf gaat", zegt ze tegen NU.nl. "Zeker na Lowlands."

Begin 2011 bracht Eefje de Visser haar door Skiggy Rapz geproduceerde debuutalbum De Koek uit. De Visser werd als snel vergeleken met Roosbeef en Spinvis, mede vanwege de Nederlandstalige teksten. "Onze muziek is niet makkelijk in een hokje te plaatsen", denkt ze zelf. "We zijn een nieuw hokje; Roosbeef, Spinvis en ik."

De associaties met kleinkunst – die bij Spinvis en bij het debuutalbum van Roosbeef nog wel op de loer lagen – wilde De Visser koste wat kost vermijden. "Mijn doel was, toen ik deze plaat ging maken, dat we het internationaal moesten laten klinken. Ik wilde niet gaan voor een veilig geluid en ook niet voor een bandjesgeluid."

Ook het beeld van ‘meisje met gitaar’ liep De Visser niet warm voor, hoewel ze inziet dat ze dat in basis wel is. Toch wilde ze een popplaat maken. "Ik was erg geïnspireerd door Sia en Feist. Sia maakt eigenlijk best wel schreeuwerige radiopop, maar ergens wilde ik dat ook wel. Niet dat veilige, pure singer-songwritergeluid."

Publiciteit

In 2009 won Eefje de Visser de Grote Prijs van Nederland in de categorie singer-songwriter. Eerder rolden Marike Jager, Charlie Dée, Roosbeef en Lucky Fonz III al als winnaar uit de bus bij deze talentenjacht. Daarna verdween De Visser een tijdje in de luwte. "Ik heb bewust geen kranten benaderd en niks met publiciteit gedaan."

In die tussenliggende periode werkte De Visser aan haar album, dat ze op haar eigen label uitbracht. Haar manager en boeker Jacco van Lanen hielp haar hierbij. "Zonder hem was ik niet waar ik nu was", erkent ze. "Doordat iedereen hem kent, had ik ineens een groot netwerk en hebben we het professioneel kunnen aanpakken."

Talent

Met Van Lanen maakte De Visser plannen over de boekingen, promotie en distributie van De Koek. De Visser wilde er alleen partijen bij hebben die echt betrokken waren. "Je moet mensen laten doen waar ze goed in zijn", vindt ze. "Je moet als muzikant niet alles zelf willen doen. Managen is net zo’n talent als muziek maken."



Na zorgvuldige voorbereiding van De Visser, begon het balletje langzaam maar zeker te rollen. "Het zijn een aantal dingen bij elkaar. Ik had al iets van een livereputatie opgebouwd. 3VOOR12 (muzieksite, red.) schreef bijvoorbeeld dat ze het te gek vonden nadat ze me live hadden gezien. En het artwork is ook wel iets dat meewerkt."

Gespaard

Hoewel het album een flinke investering was, lijken alle inspanningen beloond te worden. "Als je geld voor een album nodig hebt, ga je naar een platenmaatschappij", redeneert De Visser vanuit het oogpunt van bandjes die een plaat uit willen brengen. "Ik had geld gewonnen met de Grote Prijs, veel in mijn eentje gespeeld en veel gespaard."

Hierdoor had De Visser de mogelijkheid om alles in eigen hand te houden. Daar is ze niet rouwig om, afgaande op verhalen van collega’s. "Ik hoor meer negatieve dingen over platenmaatschappijen dan positieve. Ik heb geen behoefte om te zeggen ‘platenmaatschappijen zijn kut’, maar wat ik van mensen hoor, is dat besluiten vaak gokjes zijn."

Markt

Bij onze zuiderburen vond de zangeres eveneens partijen die warm liepen voor haar muziek. "Voor België gaan we echt andere plannen maken, omdat de markt daar heel anders werkt." Voorlopig is de koek nog niet op, want De Visser werkt aan een nieuw album. "Het spelen zit een beetje in de weg van het schrijven", geeft ze toe.

"Ik heb al een hoop nieuw materiaal, maar het heeft nog weinig vorm. Het zijn vooral veel flarden. Ik ga een periode vrij nemen om te schrijven. Eind 2012, begin 2013 moet de nieuwe plaat uitkomen. Die tijd heb ik ook wel nodig, want ik wil ook nog een theatervoorstelling maken."


Eefje de Visser staat op 5 november in AB, Brussel, op 2 december in Parkstad Theater, Heerlen en op 17 december op Stille Nacht Festival, Lelystad.