AMSTERDAM – Florence + The Machine is na het succesvolle debuutalbum Lungs uit 2009 terug met opvolger Ceremonials. "Dit album gaat over de strijd in jezelf", zegt frontvrouw Florence Welch.

Lungs bezette twee jaar geleden een aantal weken op rij de tweede positie in de Britse albumlijst, om vervolgens alsnog het sprongetje naar de eerste plaats te maken. Welch (25) vindt het moeilijk om de inhoudelijke verschillen tussen dat album en Ceremonials te benoemen.

"Het is lastig om uit te leggen hoe emoties in de loop der jaren veranderen", aldus de roodharige Engelse. "Misschien ging Lungs meer over liefdesverdriet. Ceremonials gaat over de strijd in jezelf: als je volwassen wordt trekt enerzijds het gevaar, maar ontstaat anderzijds de behoefte aan veiligheid en rust."

De titel Ceremonials leende Welch van een kunstinstallatie uit de jaren zeventig. De naam de van kunstenaar die het werk maakte, kan ze zich niet meer herinneren. "Het was een op video vastgelegde performance; een optocht van in felle kleuren geklede hippies", weet Welsh wel.



"Veel nummers op het nieuwe album ademen het gevoel van een ceremonie, met dat grootse orgelgeluid en koor. Ik denk dat ik altijd op zoek ben naar een vorm van bevrijding." In haar taalgebruik schemert door dat Welch zich veel bezighoudt met de spirituele daad die het musiceren ontegenzeggelijk voor haar is.

"Voor mij werkt muziek maken louterend, alsof ik een kater van me afschud", verduidelijkt ze. "Het geeft me het idee dat ik iets laat gaan, begraaf, en niet steeds bezig hoeft te zijn met gevoelens van spijt. Die probeer ik uit te drijven. Het lijkt alsof ik op het podium rituelen opvoer om mezelf te ‘reinigen’."

Toverspreuken

"Elk liedje is daarbij zowel een vraag als een antwoord." Lachend: "Alsof je toverspreuken uitspreekt om jezelf van iets te genezen." Het zal Welch niet verbazen als Ceremonials, dat werd opgenomen in de Abbey Road Studios in Londen, hier en daar wenkbrauwen zal doen fronsen. Er staan een paar "heftige gitaarpartijen" op.

"Misschien hadden mensen verwacht dat ik zou terugkomen met een album dat nog etherischer en twinkelender zou zijn, maar ik wilde juist een vrij agressief, onverzettelijk geluid neerzetten." De oorsprong van de heftige gitaarpartijen zoekt Welch in het vele toeren met de bands. "Ze zijn er langzaam ingeslopen."

Bevrijding

Het belooft wat voor de liveshows, al laten die nog even op zich wachten: in december verzorgt Florence + The Machine een handvol shows in de VS, verder staat er niets gepland. In het nieuwe jaar zullen Welch en haar band echter ongetwijfeld gaan toeren. Sprekend over spelen voor een publiek, valt het woord ‘bevrijding’ weer.

"Je wilt dat men jouw gevoel van bevrijding met je deelt”, zegt ze. “Je wilt mensen aanmoedigen om zich te laten gaan, om hun eigen moment te creëren. Het draait niet alleen om mij. Ik wil contact maken met het publiek en er zeker van zijn dat zij het gevoel van vrijheid dat ik heb, óók voelen.”