AMSTERDAM - Het aantal bezoekers van Nederlandse poppodia is vorig jaar met 8 procent gedaald. Het is voor het eerst sinds 2002 dat het bezoek afneemt.

Dat blijkt dinsdag uit de publicatie Poppodia in cijfers 2010 van de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF). De branche-organisatie verwacht dat de daling in 2011 doorzet door een verdere stijging van entreeprijzen en de btw-verhoging.

Poppodia programmeerden vaker populaire artiesten om de zaal vol te krijgen, waardoor het gemiddeld aantal bezoekers per concert zelfs iets steeg, evenals de inkomsten. Het gevolg van het voorzichtige en risicoloze programmeren is dat het aanbod verschraalt en dat jong en onbekend talent minder kansen krijgt.

Omdat verliesgevende avonden werden geschrapt, namen de muziekactiviteiten vorig jaar met 7 procent af. De innovatieve taak van poppodia komt daardoor verder onder druk te staan, concludeert de koepelorganisatie.

Zorgwekkende situatie

De VNPF spreekt van een zorgwekkende situatie in het rapport. De gemiddelde programmakosten stijgen de laatste jaren flink door toenemende gages. Daardoor stijgt de gemiddelde entreeprijs, waardoor het concertbezoek verder afneemt.

Desondanks zijn de poppodia erin geslaagd het jaar af te sluiten met een beter financieel resultaat, onder meer door de popzalen besloten te verhuren voor feesten en congressen.

In 2009 sloot 41 procent van de poppodia het jaar af met een positief of gelijk resultaat, in 2010 sloot 60 procent van de poppodia het jaar positief af. Het gezamenlijk financieel resultaat bedroeg vorig jaar 92,8 miljoen euro, evenveel als de uitgaven.