AMSTERDAM – 'Nederlands grootste nachtmerrie' Salah Edin is terug van weggeweest. En zoals we inmiddels van hem gewend zijn, heeft de gepassioneerde rapper veel te vertellen. “Muziek is mijn passie”, zegt hij tegen NU.nl.

“Ik denk er niet bij na, ik doe het gewoon. Het is de belangrijkste methode om mijn creativiteit tot uiting te laten komen”, antwoord Salah Edin over het belang van muziek in zijn leven. Na de release van zijn spraakmakende debuut Nederlands Grootste Nachtmerrie was de jonge Nederlands-Marokkaanse rapper in één klap BN’er.

“Met Nederlands Grootste Nachtmerrie had ik meteen mijn voet tussen de deur. De media-aandacht die dat album kreeg was ongelofelijk. Iedereen wist plotseling wie ik was en waar ik voor stond. Zelfs tot op de dag van vandaag heb ik daar profijt van. Zo hebben we voor Nederlands Grootste Nachtmerrie nog aardig wat aan videoclips en promotie moeten doen.”

“Voor WOII was dat niet nodig. Men weet nu wat ze kunnen verwachten. Het enige wat ik zelf heel belangrijk vind is om het project te voorzien van een heldere boodschap. Een boodschap die uitstraalt waar ik voor staat. En dat is mijn inziens wel gelukt bij WOII.”

Samenhangend

Het nieuwe album vertegenwoordigd volgens Salah Edin een zekere progressie. “Ik vind het belangrijk om naast een vernieuwende sound ook een inhoudelijke ontwikkeling te laten horen. Zo ben ik conceptueel heel erg gegroeid. Waar op het eerste album nog enkele verdwaalde tracks te horen waren, die niets met het concept te maken hadden, is het nu een fijn samenhangend stuk geworden.”

De 31-jarige dichter laat NU.nl duidelijk weten dat WOII zijn verhaal is. “Ik wil dat mensen er objectief naar luisteren. Het hoeft niet door iedereen goedgekeurd te worden. Wel moeten mensen weten dat het vanuit mijn perspectief geschreven is. Het zijn mijn persoonlijke ervaringen. Ook vertegenwoordigd WOII heel veel dingen in de maatschappij die mij inspireren of mogelijk pijn doen.”

Verwateren

Tijdens het gesprek met Salah Edin leren we dat er verschillende interpretaties mogelijk zijn voor de titel van het album. “Het begon met Willem Oltmans. Hij inspireerde mij destijds bij een interview voor Twee Vandaag. De manier waarop hij met de media omging, zonder daarbij zijn eigen mening ook maar iets te verwateren, was indrukwekkend.”



“Het thema van de Tweede Wereldoorlog kwam daarna pas. Ook bij het eerste album kwam dat onderwerp al ter sprake. Er ging destijds een vooroordeel uit over mijn visie op bepaalde dingen, alleen omdat mijn achtergrond islamitisch was. Dat inspireerde mijn om meer informatie op te doen over het onderwerp.”

Klassiek

Naast deze twee interpretaties staat WOII ook voor “werken en ondernemen” en “wetenschap en onderzoek”. Voor WOII koos Salah Edin ook ditmaal weer voor de klassieke rapper/producer combinatie. “Voor WOII wou ik een totaal andere sound als op Nederlands Grootste Nachtmerrie.”

“Waar het debuut vooral veel West Coast-invloeden had is nu de keuze gemaakt voor een East Coast-sound.” Shroom, de producer van WOII, is aanwezig en laat weten dat hij een groot fan is van de boombapsound uit New York.

Aangenaam

“Salah wist precies wat hij wilde hebben voor elke individuele track. Ik heb daarbij geprobeerd Salah’s gevoel naar muziek te vertalen”, zegt Shroom over zijn bijdrage aan het project. “Het was een zeer aangename samenwerking waarbij ik Shroom een titel of onderwerp gaf en hij deze voorzag van een soundtrack”, vult Salah Edin aan.

In 2007 werd Salah Edin regelmatig het verwijt gemaakt dat hij maar al te graag de slachtofferrol aanneemt. De zwaar beladen titel van zijn nieuwe album nodigt uit om deze stempel opnieuw opgedrukt te krijgen. “Ik kan mezelf verantwoorden als het gaat om de titel en de inhoud”, zegt Salah Edin.

Marokkaans

“De mensen in de media maken hun eigen keuzes als het gaat om hoe zij de dingen interpreteren. Ik zie mezelf in ieder geval niet als een slachtoffer. Ik probeer gewoon te verwoorden wat ik zie en meemaak. Zo ben ik bijvoorbeeld ook kritisch op de Marokkaanse gemeenschap en voel ik regelmatig teleurstelling en boosheid daarover.”

“Vooral wanneer Marokkaanse jongeren dingen doen zonder eerst goed na te denken. Dingen die de gehele Marokkaanse gemeenschap benadelen, vanwege de perceptie die daardoor ontstaat. Stop met al het gezeik en geklaag en ga wat doen met je leven. Er zijn genoeg voorbeelden van hoe het niet moet.”