AMSTERDAM – In de serie ‘Het verhaal van’ vertellen artiesten wekelijks welke gedachte er achter een nummer zit en hoe hun werk tot stand kwam. Deze week: Somebody That I Used To Know van Gotye.

Met Somebody That I Used To Know scoorde de Australisch-Belgische Wouter de Backer, alias Gotye, wereldwijd een grote hit deze zomer. Het nummer, afkomstig van zijn in september verschenen derde album Making Mirrors, werd 3FM Megahit en is op YouTube bijna negen miljoen keer bekeken.

De Backer (31) legt uit dat Somebody That I Used To Know net als de overige liedjes op Making Mirrors ontstond aan de hand van een sample, in dit geval van een gitaarloopje. "Op het eerste gezicht lijken die samples heel onschadelijk. Als je ze vervolgens herhaalt leggen ze echter een bepaalde kracht bloot."

"Geen enkel liedje op het album is begonnen met een tekst of een melodie. Die ontstaan als antwoord op een geluid dat al bestaat.” Gevraagd naar dat proces, begint De Backer over de ‘aura’ van een sample. “Van daaruit bepaal ik waar het liedje over moet gaan."

In het geval van Somebody That I Used To Know kwam de geboren Belg uit op het thema relaties. "Het liedje is een mix van verschillende bespiegelingen op relaties die ik de afgelopen jaren heb gehad. Een deel is fictie. Het korte gitaarloopje waar het nummer mee begint heeft een hypnotiserende werking."

"In antwoord daarop begon ik heel laag, reflectief en melancholisch te zingen." Dat de videoclip bij Somebody That I Used To Know, de eerste waarin De Backer zelf optreedt, zo vaak word bekeken, komt niet alleen door de muziek.

Kunstwerk

"Regisseur Natasha Pincus stelde voor om een kunstwerk dat het ontstaan en uiteenvallen van een relatie representeerde, op mijn halfnaakte lichaam te schilderen."

"Dat paste bij het liedje; het had niet goed gevoeld om mezelf bewust buiten beeld te houden, omdat Somebody That I Used To Know een heel direct nummer is."


Gotye staat op 4 november in Melkweg, Amsterdam, op 17 februari in Effenaar, Eindhoven, op 19 februari in Tivoli, Utrecht en op 20 februari in Paradiso, Amsterdam.