AMSTERDAM – Britse band Kaiser Chiefs is ontevreden met de manier waarop de platenmaatschappij omging met de promotie van het album The Future Is Medieval. De band denkt dat het concept achter het album de cd-release “overschaduwde”.

Dat zeggen de bandleden tegen de Britse krant Daily Star.

De band had bedacht om het album tegen betaling online aan te bieden en fans in de gelegenheid te stellen om zelf het artwork, de liedjes en de volgorde ervan te bepalen. Nog geen maand later verscheen het album echter al op compact disc.

“Onze platenmaatschappij wilde de cd uitbrengen voor aanvang van het festivalseizoen, zodat iedereen de liedjes zou kennen”, zegt zanger Ricky Wilson tegen de Daily Star. “Ik begrijp de logica, maar ik zou tot nu gewacht hebben met het uitbrengen van de cd, zodat iedereen het idee van de digitale release begreep.”

Spelregels

Er was kritiek toen Kaiser Chiefs The Future Is Medieval hals over kop op cd uitbracht en dan ook nog slechts twaalf van de twintig oorspronkelijke nummers, plus een nieuwe bonustrack. “Wij hebben de spelregels bedacht”, zei Wilson afgelopen zomer daarover tegen NU.nl. “Ik kan de regels veranderen wanneer ik dat wil.”

Nu lijkt Wilson daar op terug te komen, gezien de tegenvallende verkoopresultaten van de cd. De manier waarop Kaiser Chiefs The Future Is Medieval in de markt wilde zetten, werd al snel vergeleken met die van Radiohead, met het album The King Of Limbs. “Radiohead kan het zich veroorloven om dapper te zijn”, aldus Wilson.