AMSTERDAM – Muziekhistoricus Robert Levin ontdekte tijdens zijn research een verloren manuscript van Mozarts Pianoconcert Nr. 23. Het werk bevat diverse kanttekeningen, die nieuwe inzichten geven over de geschiedenis van de compositie.

Dat meldt de Britse krant The Guardian.

Volgens Levin geeft het manuscript een beter beeld van hoe het stuk indertijd zou zijn gespeeld. Uit de aantekeningen van Mozart zou blijken dat hij de compositie schreef voor zijn favoriete pupil, Barara Ployer, die het werk ook zou hebben uitgevoerd.

Mozart schetste het profiel Ployer naast zijn handgeschreven partituur. Dit is tevens het enige portret dat bekend is van de Weense muzikante. Ployer was de dochter van een belastingambtenaar uit de Oostenrijkse hoofdstad.

Vernietigd

De partituren van Pianoconcert Nr. 23 zijn in de Tweede Wereldoorlog weggehaald uit Wenen, omdat men bang was dat ze anders vernietigd zouden worden. Delen ervan zijn vervolgens ondergebracht in Parijs, Krakow en Berlijn.

Wolfgang Amadeus Mozart completeerde het pianostuk op 2 maart 1786, twee maanden voor de première van zijn beroemde opera Le Nozze Di Figaro. In het voorjaar van 1786 werd het voor het eerst uitgevoerd. Tot nu toe werd altijd aangenomen dat Mozart het stuk zelf uitvoerde.