TILBURG – In het kader van het Glocal-project van het Incubate-festival logeerde zanger en multi-instrumentalist Peter Broderick (Efterklang) twee weken lang bij biologische boerderij ’t Schop nabij Tilburg. “Muziek creëren gaat als vanzelf”, vertelt de Amerikaan opgewekt aan NU.nl.

Bij aankomst op de Hilvarenbeekse boerderij bevindt Broderick zich nog met gitaar in het veld. “Daar zit hij graag en vaak”, meldt boer Jan. “Er staat hier ook een piano, waarop hij ’s avonds regelmatig speelt. Daarnaast vindt hij het leuk om mee te helpen op de boerderij. Laatst werd er hier een kalf geboren. Daar wil hij dan ook bij zijn.”

Afgaande op de stroom van albums die de jonge Amerikaan de afgelopen jaren zelf heeft uitgebracht of waaraan hij heeft meegewerkt (waaronder muziek voor ballet en film, werk met Horse Feathers, Library Tapes, M. Ward en Efterklang), lijkt musiceren zijn tweede natuur.

“Ik heb eigenlijk nooit last van gebrek aan inspiratie”, lacht hij dan ook als hij aan tafel aanschuift. “Eerder vraag ik me af of ik wel genoeg tijd heb om alle ideeën in mijn hoofd te kunnen realiseren.”

Tijdreizen

Inderdaad kent zijn fantasie geen grenzen. “Vorig jaar hoorde ik een wetenschapper uit New Mexico vertellen over tijdsperceptie en tijdreizen. Ik vond het een fascinerend verhaal en heb hem in een uitgebreide brief voorgesteld er een muziekstuk over te maken. Helaas heb ik tot nog toe niets van hem vernomen.”

“Jammer, want niet alleen is tijd natuurlijk een belangrijk fenomeen in muziek, onze hele manier van leven hangt samen met de manier waarop we tijd ervaren. Als we onze conceptie daarvan radicaal zouden kunnen veranderen, heeft dat dus zeer ingrijpende gevolgen voor ons bestaan.”

Satie

Nochtans schrijft Broderick zeker geen uitgesproken pretentieuze composities. Het zijn veelal kleine, intieme stukken die met relatief eenvoudige middelen heel effectief een bepaalde stemming oproepen, zoals bijvoorbeeld Hauschka en Dustin O’Halloran dat ook doen.

Deze lijken een passie te delen voor de muziek van Satie. “Ik denk dat dit mede komt doordat we geen langdurige klassieke scholing hebben gehad. Zelf heb ik enkel een tijd vioolles gekregen, het bespelen van andere instrumenten heb ik mezelf aangeleerd. Je hebt geen uitgebreide professionele training nodig om werk à la Satie of Pärt te kunnen spelen.”

Religie

Dat hij zich ook aangesproken voelt door de spirituele achtergrond van dergelijke componisten, kan Broderick niet direct beamen. “Ik weet niet of ik een bijzonder spiritueel persoon ben. Ik hang in ieder geval geen bepaalde religie aan.”

Peter Broderick - Birthing a cow from Incubate Festival on Vimeo.



Dieren spelen in ieder geval wel een rol van betekenis in zijn leven. “Ik houd vooral erg van katten. Ik probeer nu al enige dagen contact te maken met de plaatselijke boerderijkat”, grinnikt hij. Tijdens een optreden in een Brabantse kapel enige dagen later blijken de geluiden van koeien en schapen ook grote indruk te hebben gemaakt.

Incubate

“De ervaringen die ik hier op de boerderij opdoe, zullen gaan uitmonden in stukken die ik in september op het Incubate-festival ga uitvoeren.” Woensdagmiddag maakte Incubate zijn volledige programma compleet, met onder andere The Fall, EMA, Health, Battles, Megafaun, Omar Souleyman en Bill Drummond.

“Ook werk ik momenteel mee aan liedjes van mijn nieuwe Nederlandse maatje Laura Arkana. In het najaar zal ik dan op tour gaan in Japan, daar zie ik ook al erg naar uit. Voorlopig zal ik me dus niet hoeven vervelen”, sluit Broderick met kenmerkende lach af.
 

Peter Broderick staat op 15 september bij Avonduren, Middelburg, 17 september in Paradiso, Amsterdam en 18 september op Incubate, Tilburg.