Ellen ten Damme zorgt voor volmaakte synergie

AMSTERDAM – In de reeks Robeco Zomerconcerten van 2011 staan een aantal interessante muzikale projecten op stapel. Zaterdagavond trad Ellen ten Damme op in het Concertgebouw met het Scapino Ballet en de Wereldband. Met een vermakelijke show als resultaat.

We kennen Ellen ten Damme in diverse incarnaties. Niet alleen als actrice en televisiepersoonlijkheid, maar ook als muzikante. Van haar tijd met de punkband Soviet Sex tot een eenmalig project met dj 100% Isis. Erg succesvol was haar Nederlandstalige album Durf Jij?, met teksten van Ilja Pfeifer.

Nummers van dit album vormen de basis voor Ten Dammes show met de Wereldband en het Scapino Ballet (met wie ze eerder te zien was in de voorstelling TWOOLS 13). Wanneer Ten Damme opkomt, neemt ze plaats achter de toetsen van het enorme pijporgel en speelt een oprechte uitvoering van het nummer Ik Moet Nog Zoveel Leren.

Het is één van de verschillende instrumenten die de zangeres vanavond beroert. Vleugel, gitaar, viool; Ellen ten Damme is ze allemaal machtig en komt op enkele momenten zelfs virtuoos voor de dag. Of dat nu samen is met de multi-instrumentalisten van de Wereldband of juist als solist.

Ingenieus

Haar meest overtuigende instrument is echter haar stem. Vaak krachtig en uitbundig, als een heuse powerhouse – dan weer ingetogen en fragiel, waarbij ze de geregeld ingenieuze schrijfsels van Pfeifer zich volledig eigen maakt. Alsof ze voorleest uit haar eigen dagboek.

Ook de ingetogen stukken zijn juist daardoor weer krachtig. Want wanneer de zelfverklaarde "stoere en schattige" brunette zich kwetsbaar opstelt, weet ze haar publiek het meest te raken. Brute eerlijkheid in een uiterst charmante verpakking.

Publieksparticipatie

Toch bevat het optreden ook humoristische elementen, zoals Vaag Liedje en Bang Om Rijk Te Worden. Tijdens dit laatste liedje is er zelfs ruimte voor publieksparticipatie. De artistieke waarde hiervan is weliswaar nihil, maar Ten Damme laat weten dat niet meezingen geen optie is.

Gelukkig is de zangeres vooral zelf in actie te bewonderen. De Wereldband ondersteunt haar in elk liedje. Soms onzichtbaar op de achtergrond, dan weer gezamenlijk vooraan op de bühne. Ruim vijftig instrumenten worden tijdens deze show bespeeld door de Wereldband. Enkel op papier al indrukwekkend.

Danskunsten

Het Scapino Ballet wordt spaarzaam ingezet en dient meer als ondersteuning van het grote verhaal dan dat de voorstelling er hevig op leunt. Wanneer het nummer Durf Jij? halverwege verstilt, met enkel de vocalen in tact, vertoont Ten Damme voor het eerst haar eveneens niet mis te verstane danskunsten.

De show is een volmaakte synergie tussen tekst, muziek, dans en een stukje entertainment. Want of Ellen ten Damme nu een vertaling zingt van de Amy Winehouse-hit Rehab of dat ze al dansend haar teksten uitbeeldt, vermaakt word je beslist. Geheel zoals je van haar verwacht.

Lees meer over:
Tip de redactie