AMSTERDAM - Heel even leek het erop dat het concert van Take That in de Amsterdam Arena geen doorgang kon vinden, omdat Robbie Williams voedselvergiftiging had opgelopen. De zanger bleek maandagavond echter de grote ster.

Toen zaterdagavond het optreden van Take That in Kopenhagen afgelast werd, vreesden veel Nederlandse Take That-fans dat de reünie van Robbie Williams met Gary Barlow, Mark Owen, Jason Orange en Howard Donald aan hun neus voorbij zou gaan.

Nog steeds niet helemaal genezen, durfde Williams het toch aan.

De show van Take That wordt voorafgegaan door Pet Shop Boys. Dat één van de meest succesvolle synthpopgroepen aller tijden in het voorprogramma van Take That staat, zegt wel wat over de status van de boyband. Met het grote podium kunnen Neil Tennant en Chris Lowe echter niet uit de voeten.

Gelukkig heeft het duo genoeg dansers meegenomen om dat probleem op te vangen. Ze blijken hard nodig, want alle flitsende computervisuals en fantastische popliedjes als Heart, Left To My Own Devices, Suburbia en It's A Sin ten spijt lukt het Pet Shop Boys niet om aandacht te winnen van alle Take That-fans.

Kwartet

Het te grote podium helpt de act van Pet Shop Boys om zeep. Later op de avond wordt het volledige decor, inclusief een metershoge bionische man die boven het podium uittorent, gebruikt in de show van Take That. De groep begint - als kwartet - echter relatief ingetogen met de popballad Rule The World.

Tijdens Greatest Day rennen de vier naar het platform voor het podium, midden in de zaal. Dan komen de confettikanonnen en het vuurwerk te voorschijn, terwijl de begeleidingsband in het donker staat te spelen. Take That heet het publiek welkom en Mark Owen slaagt erin de voltallige Arena het Wilhelmus te laten zingen.

Reuzenrups

Take That ondergaat een bizarre lsd-trip gedurende het nummer Shine, met een acrobatisch dansend wit konijn, Gary Barlow in een Sgt. Pepper's outfit en Mark Owen die een roze reuzenrups berijdt. Na afloop wordt Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band ingezet; tevens de introductie van Let Me Entertain You.

Dan verschijnt Robbie Williams op het podium. Hij wordt met nog meer gejuich onthaald dan de andere vier Take Thatters. Volledig terecht ook, want hij zet in het eentje het publiek volledig naar zijn hand - voedselvergiftiging of niet. "Ik heb goed advies voor jullie", zegt hij later daarover. "Eet geen kreeft in de zomer."

Zelfspot

Wat dan volgt zijn enkele solonummers van Williams. Tijdens Rock DJ verschijnen schaars geklede rolschaatsters met door de initialen van de zanger versierde vlaggen, als het ware om aan te geven dat het eigenlijk allemaal om Williams gaat. Toch maakt hij er geen ordinaire egoshow van; het is enkel zelfspot.

En zo kennen we Williams; als een kwajongen die dingen uitvergroot om er de spot mee te drijven. Zo verwerkt hij in zijn nummer Come Undone de Destiny's Child-hit Bootylicious en Walk On The Wild Side van Lou Reed. Heel even laat hij iets zien van de man achter het masker, wanneer hij op emotionele wijze Angels aankondigt.

Herenigd

Pas na een uur worden Take That en Williams eindelijk herenigd, tijdens het nummer The Flood. Wat volgt zijn enkele nummers van het laatst verschenen album Progress. Niet de nummers die je na vijftien jaar wachten wil horen, maar de liedjes worden allen omlijst door een visueel prachtige show met veel symboliek.

Tegen het einde aan wordt het concert gestript van alle franje en zingen de vijf met minimale instrumentale begeleiding een vluchtige medley van oude Take That-hits, alvorens de finale losbarst met nummers als Back For Good, Pray en Relight My Fire. Take That is in absolute topvorm, maar Robbie Williams steelt de show.

Lees de berichten op Twitter over het concert op NUlive