AMSTERDAM – Het is een tijdje stil geweest in beatstad Den Haag, maar daar steekt The Deaf nu een stokje voor. Volgens drummer Kit Carrera is het tijd om die muziekscene eens nieuw leven in te blazen.

Het debuutalbum van de Hagenezen, getiteld Toot! Whistle! Plunk! Boom!, kwam in april van dit jaar uit en bracht een bescheiden kettingreactie op gang. The Deaf speelde op de grootste festivals en zijn nu klaar voor een eigen clubtour.

De viermansformatie heeft een topbezetting met Spike (Di-rect), Miss Fuzz (Splendid), Kit Carrera (Supra Naturals) en Mau (Organisms), maar kan prima op eigen benen staan. Het succes in Den Haag en daarbuiten blijft nog altijd groeien.

Carrera: “Parkpop was één van de hoogtepunten. En in het voorjaar speelden we op het Amerikaanse SXSW-festival, wat een geweldige ervaring was. Enkele weken terug werden we door Arctic Monkeys gekozen als support in Paradiso.”

Feest

Maar waar de band nu echt naar uitkijkt, is de clubtour die eind september start. “We komen in zalen waar we alle vier nog nooit hebben gespeeld. We sluiten af in Den Haag zelf, in de grote zaal van het Paard van Troje. Dat wordt een feest!”

Carrera is niet bang om buiten de stadsgrenzen te treden. “We spelen al jaren door heel Nederland, ook toen we op tour waren met The Spades. Het is niet zozeer spannend, maar vooral leuk om op al die locaties te spelen.”

Beatmuziek

De nieuwe single 1973 laat een nostalgische surfsound horen, compleet met sixtiesorgeltjes. “Zulke nummers beginnen als mooie akoestische gitaarliedjes en groeien vervolgens uit tot energieke beatmuziek.”

De overlappende muzieksmaak van het viertal is terug te horen in de muziek van The Deaf. “We zijn alle vier opgegroeid met muziek uit de sixties en dat heeft een belangrijke rol gespeeld in ons geluid. Maar onze smaak is ook breder dan dat.”

Den Haag

Volgens Carrera is het niet moeilijk om hun ouderwetse sound aan de man te brengen. “We doen ons eigen ding en dat wordt goed opgepakt. Zeker in Den Haag merken we dat er ook veel meer beatmuziek leeft en dat is wat we wilden.”

The Deaf is altijd erg proactief geweest in management, promotie en zelfs het uitbrengen van de plaat. “We zijn ons eigen label begonnen, Speed Beat Records. Ook hebben we zelf onze producer gevonden (Pelle Gunnerfeldt, The Hives, red.).”

Puntjes

Carrera wil zo veel mogelijk betrokken zijn bij het album- en bandproces. “We zijn er van het begin tot einde bij geweest en dat is belangrijk. Het albumproces duurde vier jaar, omdat we alles zelf tot in de puntjes wilden uitvoeren.”

The Deaf bestaat uit vier bezige bijen. “We hebben er allemaal nog andere bands naast en doen nog verschillende andere dingen. Maar de band groeit en groeit, en maakt een steeds groter deel uit van ons dagelijks leven.”

Di-Rect

Spike van Zoest maakt nog steeds veel tijd vrij voor zijn andere band Di-rect. “We wisten van tevoren dat Di-rect de hoogste prioriteit zou hebben voor Spike. Dat is ook logisch. Tot nu toe weten we dat gelukkig aardig te combineren.”

“Ik denk wel dat we alle vier hetzelfde gevoel hebben over The Deaf en ook even veel geloven en vertrouwen in de band. Ik maak me dus geen zorgen over eventuele andere zaken die nu op ons pad komen.”


The Deaf speelt op 16 juli op Doorzomer Festival, Maassluis, 27 juli op Totaal Festival, Bladel, 31 juli op Tispelpop, Roggel en op 4 augustus op Dicky Woodstock, Steenwijkerwold. Op 29 september start de clubtour. Bekijk hier de data.