AMSTERDAM – Glenn Hughes wilde op het tweede album 2 van Black Country Communion zijn donkere kant laten zien. “We leven in duistere tijden en ik voelde de noodzaak om daar over te schrijven, maar ook over wat zich in mijzelf afspeelt”, aldus de 59-jarige rocker tegen NU.nl.

De band Black Country Communion werd vorig jaar gevormd en bestaat naast Hughes uit gitarist Joe Bonamassa, drummer Jason Bonham (zoon van Led Zeppelin-drummer John Bonham) en toetsenist Derek Sherinian. De formatie werkt in een hoog schrijftempo.

Nog geen negen maanden na het debuut in september 2010 verscheen opvolger 2. “Als we bezig zijn met een album is dat het enige waar ik aan kan denken. Vanaf het moment dat ik op sta, denk ik aan hoe de teksten beter kunnen of een nummer sneller moet of niet. Alles draait om de plaat”, legt de Engelsman uit.

Hughes zoekt zijn inspiratie vooral in persoonlijk verdriet. Dat komt onder andere tot uiting in het nummer Cold. “De afgelopen twee jaar heb ik vijf vrienden verloren. Door kanker, hartaanvallen, noem maar op. Ik ben nog niet in staat geweest om dat te verwerken.”

“Als je beroemd bent of beroemde mensen kent die doodgaan, dan krijg je simpelweg niet de kans om je verdriet een plek te geven. Nu heb ik dat kunnen doen in dat nummer.”

De gedachte aan zijn gestorven vrienden brengt direct herinneringen aan de jaren zestig en zeventig naar boven. Hughes zat tussen 1973 en 1976 bij Deep Purple, naar zijn mening de hoogtijdagen van de rock-'n’-roll.

Piercings

“De jonge fans willen weten hoe het was in 1974 en dat is precies wat ze kunnen horen als ze naar onze muziek luisteren.” De muzikant schets een beeld van die periode: “Het de tijd voor de piercings, voor de lasers en voor de verhoogde drumplatforms.”

“Toen draaide het echt om de muziek. Liedjes van drie of vier minuten, afgewisseld met lange jams. Een zanger stond nog gewoon in een t-shirt en spijkerbroek achter de microfoon, alles draaide namelijk om de nummers.”


Black Country Communion speelt 10 juli in Weert tijdens het festival Bospop.