AMSTERDAM – Bedrijven zijn huiverig met het adverteren in muziekbladen. Daarom zullen dergelijke tijdschriften het in de toekomst nog moeilijker krijgen dan ze het al hebben. Dat stellen onder meer OOR-hoofdredacteur Koen Poolman en Revolver's Lust For Life oprichter Tjerk Lammers.

Door het instorten van de advertentiemarkt hebben veel tijdschriften het moeilijk, maar muziekbladen in het bijzonder. Deze zijn voor hun inkomsten deels afhankelijk van de advertenties die platenmaatschappijen inkopen. Echter, de platenindustrie verkeert ook in zwaar weer, waardoor de budgetten van de bladen steeds kleiner worden.

“Als straks de verandering naar de Spotify's (een muziekstreamingdienst, red.) van deze wereld – en alle andere dingen die ze bedenken om online muziek aan de man te brengen – heeft plaatsgevonden en de traditionele platenindustrie ophoudt te bestaan, dan wordt het nog een listige kwestie om advertenties in muziekbladen te krijgen”, beredeneert Tjerk Lammers.

Lammers stond zelf aan de wieg van zowel Aloha en Revolver. Het blad Aloha ging in oktober 2005 ten onder en Revolver wist in 2007 ternauwernood een doorstart te maken onder de naam Revolver's Lust For Life.

Ook OOR-hoofdredacteur Poolman ziet deze ontwikkeling met lede ogen aan: “We zijn een eigenwijs en alternatief blad, maar heel trendy zijn we nooit geweest. Dat wil je zijn omdat je wilt dat ook de modemerken zich aan je verbinden.”

“Er rust in Nederland een vloek op adverteren in muziekbladen”, aldus Lammers. “Ondernemingen die niets met muziek te maken hebben, bijvoorbeeld Unilever, vinden dat blijkbaar niet belangrijk. Ik denk zelf juist dat je als bedrijf goed bezig bent als je je verbindt aan zo'n emotioneel product als muziek.”

Match

Een woordvoerder van Unilever bevestigt dat er op dit moment niet in muziekbladen wordt geadverteerd. “Voor ons moet de sfeer en de beleving van het product aansluiten op de plek waar we adverteren. We zoeken een match en op dit moment is er geen merk dat we willen identificeren met muziek.”

Volgens onderzoeksbureau Nielsen herstelt de advertentiemarkt zich nu. De bestedingen groeiden in 2010 met afgelopen jaar met 10,6 procent ten opzichte van 2009. Wereldwijd werd er voor 503 miljard dollar geadverteerd.

Gratis

Daar profiteren de muziekbladen echter nog niet van. Zij zien veel lezers overstappen naar online alternatieven. Poolman: “In een papieren tijdschrift kan je wel over muziek schrijven, maar als je dat op internet doet kan je er gelijk muziek en beeld bij plaatsen. Het is ook nog eens gratis.”

“De muziekbeleving heeft zo'n enorme vlucht genomen op internet, dat dat de muziektijdschriften wel een klap heeft gegeven.” Dat is terug te zien in de betaalde oplage van OOR. Die liep van 40.000 in 1974 terug tot 16.652 in 2009.

Frequentie

Volgens OOR-oprichter Barend Toet (hoofdredacteur in de jaren zeventig), is de markt er nog wel, maar moet deze op een andere manier bereikt worden. “Ik denk in ieder geval dat de frequentie gaat aflopen naar vier keer per jaar”, zegt hij.

“De uitgaves moeten zich meer rond een bepaald thema oriënteren. Tenzij er iets fundamenteels verandert in de advertentiemarkt, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.”