AMSTERDAM – Achttien jaar terug scoorde R. Kelly zijn eerste wereldwijde hit met Sex Me. Tien jaar geleden deed hij ons land voor het laatst aan. Is de oude meester anno 2011 nog de moeite waard? Ja, zo blijkt dinsdagavond in de Heineken Music Hall.

Ook in 2011 is hij nog altijd mateloos populair en ligt de uitverkochte zaal aan zijn voeten. Letterlijk. Telefoonnummers worden het podium opgegooid en iedere (meestal seksueel getinte) opmerking van “Kells” wordt met luid gejuich onthaald.

Zo bouwt de zanger een liedje rondom de vraag wie er met hem mee terug wilt naar Amerika, waarop Justin Bieber-achtige taferelen ontstaan. Tot en met het tweede balkon gilt ieder meisje zich kapot om zijn aandacht te krijgen.

Al met al is het best een verwarrend optreden. R. Kelly speelt bijna geen nummer van begin tot eind en lijkt er een sport van te maken zoveel mogelijk liedjes in een (te) korte setlist te verwerken.

Vaart

Zo speelt hij achtereenvolgens onder andere Thoia Thoing, Pass That Shit, Hotel en meer in een tijdsbestek van minder dan vijf minuten. Het houdt de vaart echter wel in de show en zorgt ervoor dat er voor iedere bezoeker vanavond wel een aantal persoonlijke favorieten voorbij komen.

Hij is gelukkig ook goed bij stem en maakt met onder andere I Believe I Can Fly, dat wel helemaal gespeeld wordt, een diepe indruk. Dat hij heel af en toe een toontje mist, zoals op Your Body’s Calling, is hem dan ook snel vergeven.

Vorstelijk

Het grootste manco van de avond is de duur van de show. Een ruim uur houdt R. Kelly het uit, om het vervolgens voor gezien te houden. Geen Gotham City, geen The World’s Greatest en geen If I Could Turn Back The Hands Of Time. En dat terwijl de bezoekers toch een vorstelijk bedrag betaald hebben vanavond.

Gelukkig heeft de zanger dusdanig veel hits dat er alsnog genoeg te feesten valt. “I’m fucking you tonight”, schreeuwt een uitzinnige zaal, die sowieso een pluim verdient voor het enthousiasme, bijvoorbeeld op het gelijknamige nummer.

Focus

Het feit dat R. Kelly vorig jaar in de vorm van Love Letter een nieuw album heeft uitgebracht blijkt niet relevant, aangezien hij zich helemaal focust op zijn hits. En waarom zou hij dat ook niet doen? Zo vaak is hij hier niet te zien en met zo’n repetoire is het logisch om voor een feest der herkenning te zorgen.

Ondanks de korte show is R. Kelly nog altijd meer dan de moeite waard live. De Heineken Music Hall heeft misschien maar een ruim uurtje kunnen zingen en soppen, maar kon dat wel op een onvergetelijke avond. Die oude glijer kan het nog steeds.