‘Kane zorgt altijd voor discussies bij OOR’

AMSTERDAM – Het Nederlandse popmagazine OOR lanceert een nieuwe website ter ere van het veertigjarige bestaan van het blad. Dat is ook wel nodig, vindt bladenmaker Erik van den Berg. “We zijn de laatste jaren een hoop aanhang verloren aan het internet.”

Van den Berg is samen met Koen Poolman hoofdredacteur van het jubilerende popblad. Poolman geeft aan dat er “veel” veranderd is op redactioneel gebied. “Toen ik bij OOR kwam in 1996 bestond de bureauredactie, inclusief vormgevers en marketeers, uit een man of tien, twaalf. Tegenwoordig zitten we met drie man op de redactie.”

“De redactie is nog steeds vrij groot”, vult Van den Berg aan. “Maar de meeste redactieleden werken tegenwoordig vanuit huis. Één keer per maand komt de redactie samen voor een vergadering.”

In 1984 startte Van den Berg met stukjes schrijven voor OOR, sinds 1993 werkt hij er in vaste dienst. “Toen was de positie van OOR heel anders. Het was hét muziekblad waar iedereen op zat te wachten. Platenzaken kochten in op positieve recensies in OOR.”

Zuur

Anderzijds staat OOR bekend als een kritisch popblad. “Veel mensen vinden ons zuur”, zegt Poolman. “Maar ik denk dat veel mensen dat verwarren met kritisch.” Van den Berg: “Dat is een soort reputatie die we uit de jaren tachtig hebben overgehouden.”

Dat die kritische houding van OOR niet door iedereen begrepen wordt, hebben zowel Van den Berg als Poolman aan den lijve ondervonden. Zo werd Van den Berg eens boos aangesproken door een bandlid van Claw Boys Claw. “Hij was behoorlijk pissig.”

NSB’er

Poolman had ooit een aanvaring met Rudeboy, na een negatieve recensie die hij schreef over het debuut van Junkie XL, waar Rudeboy indertijd vocalist van was. “Rudeboy had een ingezonden brief gestuurd, waarin hij mij een NSB’er noemde.”

“En hij ’wist waar ik woonde’ en hoopte dat ik geen vriendin had, want dat vond hij dan heel zielig voor haar. Ik heb hem nooit een goede zanger gevonden, wel een goede rapper. Maar je moet je als artiest niet zo laten kennen. Hij zal er weinig mee gewonnen hebben.”

Bevriend

Dat soort reacties van muzikanten staat OOR-journalisten niet in de weg, menen beide hoofdredacteuren. “Al krijg ik soms wel eens een bericht van iemand die een album niet wil recenseren, omdat hij bevriend is met de artiest”, vertelt Van den Berg.

Maar het kan ook doorslaan naar de andere kant. “Journalistieke onafhankelijkheid vind ik wel belangrijk. Ik kan me doodergeren aan recensenten van wie je weet dat ze bevriend zijn met een band of labeleigenaar en die dan toch de platen op dat label de hemel in blijven schrijven.”

Bløf

Er heerst sowieso een interessant spanningsveld veld tussen een aantal populaire Nederlandse artiesten en het popblad. “Bløf valt iedere keer aan de goede kant van het randje”, aldus Poolman. Van den Berg is het daar niet mee eens. “Die band hebben we nu losgelaten.”

“Het was met het nieuwe album niet eens meer een discussie bij de redactie. We hebben nooit geroepen dat Bløf fout is, maar het past niet meer bij wat we doen. Het is geen issue meer. Volgens mij heeft de platenmaatschappij het niet eens meer aangeboden.”

Dinand

“Wat altijd voor discussie zorgt is Kane”, vervolgt Van den Berg. “Het moet echt heel exclusief zijn willen we erover schrijven. We gaan niet aanschuiven voor een persdag met Dinand.” Poolman licht het verder toe: “Het zijn allemaal uitgekauwde verhalen, die al in tien kranten of tv-gidsen staan. Voeg daar nog maar eens wat aan toe.”

Die exclusiviteit moet OOR soms afdwingen, bijvoorbeeld in ruil voor een cover. Soms is die cover ook inzet van harde onderhandeling vanuit de industrie. Van den Berg: “Als wij naar Parijs hadden gewild om Fleet Foxes te interviewen over de nieuwe plaat, dan hadden we begin januari al een covergarantie moeten afgeven. Dat doen we dus niet.”

Cobain

Van den Berg had ooit een heel exclusief interview met Nirvana. “Voor de promotie van In Utero kregen we een persreisje aangeboden naar Seattle. Daar kon ik alle drie de bandleden twintig minuten spreken. Kurt Cobain was al heel ver heen.”

“Dat beschouw ik als een mislukt interview”, geeft Van den Berg toe. “Ik zat tegenover hem en hij zat op een bordje wat eten weg te prikken. Hij zag er heel ongezond en spierwit uit. Dat zijn gemiste kansen waar je niks aan kan doen.”

Voorhoede

In de huidige wereld van blogs en muziekwebsites, is de relevantie van een popblad discutabel. “De voorhoede verlies je een beetje in print”, erkent Poolman. Van den Berg gelooft nog steeds in het blad. “Het vergt een andere manier van bladen maken, met meer achtergrond en duiding, die je op internet vaak mist.”

“Als je als popjournalist nog wilt slagen, dan moet je de dance of de hiphop in”, meent Poolman. “Daar liggen nog steeds de beste kansen voor een beginnend journalist. Of in de wereldmuziek. Dat zijn gebieden waar de kennis, ook bij dagbladen, heel dun bezaaid is.”


OOR viert maandag zijn veertigste jubileum in Paradiso, Amsterdam, met onder andere Tim Knol, Freek de Jonge, Selah Sue, Morning Parade, Lucky Fonz III en Thé Lau. Bekijk hier de nieuwe website van OOR.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUshop

Tip de redactie