AMSTERDAM – Onlangs scoorde Tiësto een grote hit met Diplo en Busta Rhymes. Het was een samenwerking die toevallig tot stand kwam en een groot succes bleek. Maar dat is niet altijd het geval. “Het klikte niet”, zegt hij over zijn samenwerking met Britney Spears.

De Bredase Tijs Verwest is al ruim tien jaar wereldwijd succesvol, aanvankelijk als trance-dj. Die stijl is hij ontgroeid, vindt hijzelf. “Het ging me tegenstaan op het laatst. Altijd dezelfde melodieën. Ik had het gevoel niet meer dat ik er bovenuit sprong.”

Tiësto zag geen avontuur meer in trancemuziek. “Op een gegeven moment voegt het niks meer toe”, redeneert hij. “Dat merkte ik vooral de laatste jaren. Ik voelde er niks meer bij en ik werd steeds meer aangetrokken tot houseachtige muziek.”

Op het album Kaleidoscope liet Tiësto een totaal andere kant horen dan we voorheen van hem gewend waren. “Voor veel mensen was het even wennen”, realiseert hij zich. “Ik kreeg er nieuwe fans bij. Veel oude fans haakten af, maar kwamen terug nadat ze de show live zagen.”

Overstap

Die verandering van stijl heeft ook zijn weerslag op de radiocarrière van Verwest. Begin dit jaar kondigde hij zijn overstap van Radio 538 naar 3FM aan. “Ik voelde dat de muziek die ik maakte en de muziek die ik draaide beter past bij 3FM dan bij 538.”

“Met Kaleidoscope viel ik een beetje tussen de wal en het schip. 3FM zat ermee in zijn maag, want ik was een 538-dj. Dus ze konden niet de support geven die ze wilden. Zo werkt het wel een beetje. De enige 3FM-dj die me altijd steunde was Giel Beelen.”

Laaiend

Verwest ging op de bonnefooi naar de zenderbaas van 3FM. “Ik ben gaan polsen of er interesse was, omdat de muziek die ik nu maak en wat ik nog wil gaan maken daar goed past. Wilbert Mutsaers (zendercoördinator 3FM, red.) en Marc Adriani (adjunct-directeur BNN, red.) waren laaiend enthousiast.”

Bij het nieuwe thuishonk 3FM hoopt Tiësto ook een doelgroep aan te boren voor zijn volgende album, dat pas in 2012 verschijnt. “Ik wil de stijl van Kaleidoscope verder ontwikkelen”, meldt Verwest. “Misschien wel met een vaste zanger of zangeres. Maar meestal vind ik dat een beetje saai.”

Instrumentaaltje

De hit C’mon (Catch ‘Em By Surprise) met Diplo en Busta Rhymes ontstond spontaan. “Met Diplo werk ik al heel lang en deze track hadden we als instrumentaaltje uitgebracht. Tot een paar maanden geleden dachten we; ‘Leuke hit, meer niet’.”

“Busta hoorde het bij toeval en wilde er iets mee doen”, kreeg Verwest via zijn management te horen. “Ik hoorde het resultaat en ik vond het heel vet. Het staat los van wat ik verder doe, maar het is wel heel cool geworden.”

Waardering

Tegenwoordig wordt Tiësto door veel grote artiesten gebeld om samen te werken. “Daar wen je nooit aan”, aldus de Brabander. “Het wordt nooit echt gewoon. Maar het is natuurlijk heel leuk, omdat het een blijk van waardering is.”

Tiësto blijft er heel nuchter onder. “Soms kom ik Jay-Z tegen en hij is precies hetzelfde als ik. Een hele verlegen, normale jongen. Totaal anders dan zoals je hem altijd ziet. Maar het gaat wel altijd over werk. Wat moet je anders vragen? ‘Hoe is het met je vrouw?’”

Hiphopman

Tot een samenwerking kon Verwest de rapper echter niet overhalen. “Hij zei; ‘I stick to my roots. Ik ben een hiphopman. Iedereen gaat nu op de dancetoer, dus ik hou het bij hiphop.’ Maar hij vindt het wel leuk wat ik doe.”

De muziek van collega David Guetta wordt door Tiësto ook eerder als R&B dan als dance beschouwd. “Toen ik Sexy Bitch voor het eerst hoorde, wist ik niet eens dat het van hem was. Ik dacht; ‘Ow, dat is de nieuwe van Akon’.”

Naam

Niet over alle samenwerkingen tussen hiphoppers en danceproducers is Tiësto te spreken. Een samenwerking met Black Eyed Peas sloeg hij af. Wel wordt Tiësto bij naam genoemd op het nummer XOXO. “Ik had zoiets van; ‘Dude, als je mijn naam gebruikt, doe het dan wel op een goede track’.”

Britney Spears vroeg Tiësto eveneens om een nummer voor haar te produceren. Die samenwerking liep spaak. “Ik wil best tracks maken, maar ik doe geen concessies”, zegt Verwest. “Ik heb die track nog liggen. Er gaat wel iets mee gebeuren. Misschien hou ik hem wel instrumentaal.”