ROTTERDAM – Usher draait al heel wat jaartjes mee, achttien om precies te zijn, en gedurende die tijd heeft het R&B-idool zijn performance tot in de puntjes geperfectioneerd. De aftrap van Ushers visuele spektakel vond dinsdagavond plaats in de Ahoy in Rotterdam.

Van de oogverblindend mooie filmpjes op de verzameling aan grote schermen tot de acrobatische choreografie verzorgt door Ushers dansteam; kosten noch moeite zijn bespaart om het optreden zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

En daarmee komen we ook meteen bij het grootste gebrek van de avond: Ushers vocalen. In de afgelopen twee decennia heeft Usher keer op keer bewezen een zeer aantrekkelijke en zwoele stem te bezitten.

Echter, door de grootse opzet van zijn shows wordt vaak gekozen om deze te sparen door stukken op te vullen met backingvocals. Ook het optreden in de Ahoy is hier geen uitzondering op.

Rasentertainer

Desondanks weet de rasentertainer het publiek meerdere malen op sleeptouw te nemen en terug te transporteren naar het tijdperk dat albums als 8701 en Confessions hoog genoteerd stonden in de charts.

Usher neemt een klein risico door de show te openen met enkele recente nummers. In vergelijking met zijn hits uit de jaren negentig en het succes van Confessions waren de afgelopen paar jaar niet al te noemenswaardig. Dit blijkt ook uit de lauwe respons vanuit het publiek.

Ommezwaai

De ommezwaai kwam teweeg bij de opvoering van het vierde nummertje van de avond, Yeah!. Plotseling ontstond er een lawine aan geschreeuw en gejuich en kon het feestje officieel van start gaan.

Voor de opvoering van het seksueel getinte nummertje Trading Places schakelt Usher de hulp in van één van zijn vrouwelijke fans. De vrouwelijke toeschouwers gingen tekeer bij elke betasting tussen Usher en zijn uitverkorene.

Sneltreinvaart

Het laatste gedeelte van de show is gevuld met een overvloed aan oude hits en goede herinneringen. In sneltreinvaart werkt Usher een indrukwekkend repertoire aan herkenbare nummers af.

In de meeste gevallen gaat het om solowerk, maar een enkele keer trakteert Usher het publiek op nummers die in samenwerking met andere artiesten tot stand zijn gekomen. Zo werden ook My Boo (oorspronkelijk duet met Alicia Keys) en I Need A Girl (nu zonder P. Diddy) ten gehore gebracht.

Poging

De ruim twee uur durende show wordt verlengd met een korte toegift waarin Usher en zijn dansteam nog één laatste poging doen om het publiek helemaal uit zijn dak te laten gaan.

De invulling van Ushers optreden heeft veel te danken aan zijn grote voorbeeld Michael Jackson. Usher haalt bij lange na niet het niveau van icoon Jackson, maar een noemenswaardige poging is het wel.

Concert Usher in Ahoy