AMSTERDAM – Het Britse danceduo Basement Jaxx staat op 4 februari in het Eindhovense Muziekgebouw Frits Philip op de planken met het Metropole Orkest. “Een orkest van zeventig man speelt straks onze composities. Ongelofelijk!”, vertelt Felix Buxton van Basement Jaxx.

Begin 2010 was Basement Jaxx nog druk bezig met de afsluitende shows voor het album Scars. In Korea en Japan stonden ze voor enorme mensenmassa’s om hits als Where’s Your Head At, Oh My Gosh en Romeo ten gehore te brengen.

Na een welverdiende rust kwam dirigent Jules Buckley aankloppen met zijn Metropole Orkest. “We waren direct erg enthousiast, vooral over de mogelijkheid om zowel bestaande nummers als nieuw materiaal ten gehore te brengen”, vertelt Buxton.

“De vertrouwde Basement Jaxx-singles zijn flink onder handen genomen door een aantal componisten. Ook nieuw materiaal wordt voor het eerst ten gehore gebracht in het Muziekgebouw. “Where’s Your Head At wordt zelfs met een twintigkoppig koor gezongen.”

Nineties

Dance-hits combineren met klassiek is geen gemakkelijke opgave. “We moeten oppassen dat het niet nineties en cheesy gaat klinken”, licht Buxton toe. “We behouden onze eigen ritmesectie en zangers, zodat we het echte Basement Jaxx-geluid kunnen laten doorklinken.”

Het duo wil met dit project een inspiratiebron zijn voor anderen. “Klassieke muziek wordt vaak saai genoemd, omdat er dan geen emotie in zit. Mozart werd als briljant beschouwd omdat zijn muziek dat wel had. Ook wij willen met dit project emotie overbrengen en anderen inspireren.”

Verrassingen

Buxton en collega Simon Ratcliffe zijn niet bang om huidige fans mis te lopen. De verschillende stijlen die Basement Jaxx al jaren combineert, van electro tot funk en salsa, zorgen voor een erg diverse doelgroep. “Ons publiek is erg open-minded en staat open voor verrassingen in muziek.”

De repetities voor het spektakel vinden in de laatste weken voor het concert plaats. “Vooral de laatste week wordt stressen, denk ik. Maar ik maak me geen zorgen, ik kijk juist uit naar de het werken met alle muzikanten en Jules Buckley aan dit fantastische eindproduct.”

Doemscenario

Ook over de show zelf maakt Buxton zich geen zorgen. “Je kunt wel doemscenario’s gaan bedenken, maar daar schiet niemand iets mee op. Het ergste is natuurlijk als het concept totaal niet aanslaat en we voor een lege zaal staan. Maar dat zien we dan wel.”

Terugkijkend op het creatieve proces zegt Buxton erg tevreden te zijn. “We wilden weinig sturing en veel zelf beslissen. Soms leidt dat tot andere resultaten dan verwacht, maar dat is niet erg. Ons motto: stel niet te hoge eisen, want meer dan je best kun je niet doen.”

Voortzetten

Het project kent in Eindhoven zijn première, maar er zijn grootse plannen om het idee voort te zetten. “Zo’n samenwerking sluit je niet direct af na de show, dat is zonde. We willen sowieso opnames laten maken van enkele nummers en die uitbrengen.”

Buxton denkt ook internationale shows met het orkest op te zetten. “Het project zou ook goed in Londen werken bijvoorbeeld, of in andere theaters of muziekgebouwen. Met een zekere exclusiviteit is overigens ook niets mis, dus een hele tour gaat het niet worden.”

Maar voorlopig blijft toch Eindhoven de exclusieve locatie voor Basement Jaxx versus het Metropole Orkest. En hoewel Buxton sterk ontkent van doemscenario’s uit te gaan, sluit hij glimlachend af met de woorden: “Overtuig al je vrienden er maar van dat het tof wordt!”