AMSTERDAM - Liefhebbers van TMF kunnen de muziekzender in de loop van volgend jaar alleen nog maar via de digitale televisie zien. Het jongerenkanaal is dan niet langer via de analoge tv beschikbaar.

Dat maakte moederbedrijf MTV Networks donderdag bekend.

Volgens het bedrijf biedt het digitale kanaal veel meer interactieve mogelijkheden, waarmee TMF inspeelt op de behoefte van de doelgroep.

''Het is een weloverwogen besluit en absoluut geen bezuinigingsmaatregel'', benadrukte een woordvoerster. Ze erkent dat de zender hierdoor niet meer voor iedereen toegankelijk is, maar benadrukt dat jongeren vaker dan ouderen naar digitale tv kijken. ''Bovendien groeit die markt enorm.''

On demand

De zegsvrouw liet weten dat de vj's in dienst blijven om de programma's te presenteren. Hoewel nog niet precies bekend is hoe het digitale kanaal eruit komt te zien, denken de makers aan de mogelijkheid voor het zogenoemde video on demand, het direct downloaden van nummers die op de zender te zien zijn of de optie om te kunnen chatten met andere kijkers.

Niels Baas, algemeen directeur van MTV Networks Nederland, zei volop gebruik te willen maken van de digitale mogelijkheden. ''We denken TMF zo het beste te kunnen uitbouwen."

Enorme groei

MTV Networks maakte verder bekend dat Comedy Central meer uitzenduren krijgt door de enorme groei. Het bedrijf wil daarnaast op dit kanaal meer inzetten op de programmering voor volwassenen. Ook Nickelodeon brengt meer programma's op tv.

In de avonduren komt de zender met een speciaal blok voor tieners: TeenNick. In de loop van 2011 komt bovendien KinderNet op de buis. Hier zijn de beste programma's van Nickelodeon en Studio 100 te zien voor kinderen van drie tot acht jaar. Deze drie zenders zijn wel op de analoge tv te zien.