AMSTERDAM - Het debuutalbum liet even op zich wachten, maar nu levert Go Back to the Zoo dan eindelijk Benny Blisto af. Het album werd vooraf gegaan door de succesvolle single Beam Me Up, dat een wereldpremiere beleefde door een Nike-commercial.

Broers Cas en Teun Hieltjes en Bram Kniest en Lars Kroon wisten al langer dat ze wereldfaam verdienden. "We vonden onszelf vanaf het begin al de beste band van de wereld."

Jullie eerste single kwam drie jaar geleden uit en het album werd begin 2010 verwacht. Waarom duurde het langer?
Cas Hieltjes: "We hebben net zolang geschreven totdat we genoeg coole nummers hadden, het was gewoon nog niet klaar. We wilden extra materiaal hebben, in plaats van maar tien nummers."
Teun Hieltjes: "Nu hebben we er veertig, inclusief kleine creatieve dingen. Hiervan hebben we de beste gekozen en de rest gebruiken we misschien nog voor latere albums."

Go Back To The Zoo bestaat uit vier man, wanneer is iedereen tevreden over een album?
Kniest: "Je bent sowieso redelijk tevreden over wat je schrijft, anders moet je een ander vak gaan zoeken. Uiteindelijk ben je nog veels te lang bezig met het uitwerken van ieder detail."

Wie is Benny Blisto precies?
Kroon: "Benny Blisto is een goede vriend van ons. Hij is de coolste persoon die je je kunt voorstellen: nog cooler dan Clint Eastwood en God. Hij weet alles. De nummers op het album gaan vaak over hem. Hij maakt altijd de juiste keuzes en hij staat voor vriendschap, want daar is onze band op gebaseerd. Tegelijkertijd staat hij ook voor de vriendengroep om ons heen, die voor ons erg bepalend is."

Jullie raken, volgens jullie site, geïnspireerd door Dostojevski, Nijmegen en The Strokes. Bevatten de nummers op het album ook zo'n diversiteit?
Kroon: "We hebben zelf niet het idee dat de nummers op ons album ver uit elkaar liggen, ze zijn allemaal Go Back To The Zoo. De uiteenlopende inspiratiebronnen op de site moeten de veelzijdigheid van 'inspiratie' in het algemeen aanduiden. Het kan soms Dostojevski zijn, een andere keer de bonusaanbiedingenfolder bij de Albert Heijn.
Het nummer Nicer gaat hierover."

Nadat Beam Me Up gebruikt werd voor een Nike-commercial ging het hard met jullie. Verliep jullie muzikale project niet ineens te snel?
Teun Hieltjes: "Het mooie is dat je zo geïntroduceerd wordt bij een nieuw publiek. Het is een aanleiding voor veel mensen om onze muziek te luisteren."
Cas Hieltjes: "We vonden onszelf vanaf het begin al de beste band van de wereld. Maar we kwamen er achteraf achter dat we dit niet waren. Toch vonden we het wel logisch dat Nike ons vroeg voor de reclame. We hebben een cool nummer geschreven, dus waarom niet?"

Teun Hieltjes: "Misschien waren we er niet klaar voor, maar aan de andere kant is het lekker. Je krijgt veel kans om op te treden en dus beter te worden. Tijdens een schooljaar kun je ook alle stof bijhouden, maar je gaat pas hard leren wanneer je een tentamen hebt. Oké, dit is misschien geen goed voorbeeld voor mij, haha."

Meer weten over Go Back to the Zoo? Kijk op NLtracks.