AMSTERDAM – Met This Ain't A Love Song scoorde de Britse poppand Scouting For Girls hun eerste nummer één hit in eigen land. Volgens zanger Roy Stride dankt het drietal het succes vooral aan de onderlinge vriendschap.

“We stralen positiviteit uit, net als onze liedjes. Daar voelen mensen zich tot aangetrokken.”

In april verscheen het tweede album van de band: Everybody Wants To Be On TV. Het is de opvolger van de uitermate succesvolle titelloze debuutplaat die in 2007 verscheen. Dat album bracht maar liefst vier singles voort, waaronder She's So Lovely.

Het vorige succes lijkt nu al ruimschoots overtroffen, This Ain't A Love Song zette de band definitief op de kaart. Het nummer gaat over een verbroken relatie van Stride. De tekst van het liedje spookte al jaren door zijn hoofd en heeft nu eindelijk een plaats gevonden.

De kracht van het nummer zit volgens de zanger vooral in de openhartigheid. “Ik denk dat er een bepaalde aantrekkingskracht in een liedje zit als een man over zijn eigen kwetsbaarheid zingt. Mannen zijn over het algemeen erg gesloten. Zowel mannen als vrouwen die hier naar luisteren zullen het herkennen.”

Toch wilde het drietal in eerste instantie het nummer Famous als eerste single uitbrengen, volgens Stride een krachtige popsong. “In Engeland staan we bekend als poprockband en om met een ballad als This Ain't A Love Song te komen was niet logisch. We waren dan ook erg verbaasd toen we zagen dat het nummer het zo goed deed.”

Succesvol of niet, Scouting For Girls blijft met beide benen op de grond staan en vergeet nooit aan wie ze dat succes in de eerste plaats te danken hebben: de fans.

“Luisteraars die ons vanaf de start hebben gevolgd voelen zich deel van de band. Wij zien onze fans ook echt als vierde bandlid. We zijn ze zo ontzettend dankbaar. Doordat ze naar de concerten komen en onze cd's kopen, hebben wij een prachtig leven.”