AMSTERDAM – Er zijn artiesten die in hun hele carrière minder platen maken dan Katie Melua op 25-jarige leeftijd al achter haar naam heeft staan. Het deze maand verschenen The House is het vierde studioalbum van de Engelse zangeres en verschilt aanzienlijk van de voorgaande drie.

“Ik ben er wel voor in om grenzen op te zoeken en alles te proberen”, aldus Melua.

Katie Melua brak in 2003 door met debuutalbum Calling Off The Search. Het nummer Nine Million Bicycles, afkomstig van het tweede album Piece By Piece (2005), maakte van haar een wereldster.

De in Georgië geboren zangeres kiest op haar nieuwe album The House bewust voor een nieuwe insteek: de samenwerking met vaste schrijfpartner Mike Batt is tot nader order opgeschort, wat heeft geleid tot een grotere muzikale variëteit.

“Ik heb verschillende schrijvers uitgeprobeerd”, vertelt Melua. “Ik denk dat je altijd op zoek bent naar een klik tussen jezelf, de schrijver en het liedje.” Met Guy Chambers (o.a. Robbie Williams) klikte het direct. Het duo schreef vijf nummers.

Smaak

Twee andere nummers, Plague Of Love en Twisted, ontstonden uit een samenwerking met Rick Nowels (o.a. Madonna). No Fear Of Heights en The House schreef Melua alleen. “Een écht goed liedje voelt anders in mijn mond als ik het zing”, aldus de zangeres. “Met een co-schrijver ben je op zoek naar songs die heel goed smaken.”

Volgens Melua is tijdens het schrijven niet de fysieke maar de mentale locatie het belangrijkst. In extreme emoties als woede en frustratie schuilen de mooiste liedjes. Melua: “Het is goed om je sterkste en meest verrassende kant op te zoeken, en die open te stellen. Voorheen was ik meer geworteld in traditionele manieren van muziek maken. Toen ik dat van me afgezet had, voelde ik me echt bevrijd.”

Samenhang

Het heeft geleid tot een album dat een grote verscheidenheid aan muzikale stijlen bevat, maar tekstueel samenhang vertoont, vindt Melua. “Steeds als ik gevraagd wordt naar de betekenis van de liedjes, kom ik bij hetzelfde verhaal uit: de zoektocht naar jezelf."

"Muzikaal gezien is het album breed, maar tekstueel probeerde ik steeds naar dezelfde plek terug te keren. Ik realiseer me nu dat schrijven en zingen voor mij de beste manier zijn om mezelf te laten gaan. Dan kun je directer, zelfs flamboyanter met woorden omspringen.”

Aan de miljoenen luisteraars die ze in de loop der jaren voor zich won denkt Melua niet tijdens het schrijven. “Dan ontwapen je jezelf. Je moet schrijven omdat je niet anders kan.”