'Op housegebied zijn wij Nederlanders gewoon heel goed'

AMSTERDAM – Een groot deel van Nederland raakte begin jaren '90 in de ban van housemuziek en twintig jaar later is de muziekstroming nog uiterst populair. De directeur van housebolwerk ID&T heet Duncan Stutterheim. NU.nl sprak de ‘event creator’ over een van zijn grootste successen: Sensation.

De 38-jarige geboren Amsterdammer, vader van twee kinderen, is groot Ajaxfan. Eind jaren’90 kreeg hij, samen met zijn broer Miles, in de Amsterdam Arena het idee om een groot housefeest te organiseren.

‘’Toen het stadion gebouwd werd, gaven wij al acht jaar feesten. Na twee jaar onderhandelen was het rond. We wilden het anders doen dan anders, met veel dans, spektakel en decor. Zo zijn we op de naam Sensation gekomen, en dat heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt.’’

Bekijk het interview

De kleur wit kenmerkt Sensation, en kent een trieste achtergrond. Duncan’s broer Miles, mede-oprichter van ID&T, verloor in 2000 het leven bij een auto-ongeluk.

‘’Celebrate life, dat was de gedachte. We vierden het leven van mijn broer. Zijn begrafenis was volledig in het wit. Bij de volgende Sensation vroegen we onze bezoekers: ‘Be part of the night, dress in white’. Het was meer voor onszelf. Dertig procent van het bezoek kwam in het wit, en het jaar er op tachtig procent. Dat is uitgegroeid tot een eerbetoon, en nu komen wereldwijd alle mensen in het wit.’’

Vergelijken

Sensation werd in 2009 tweemaal gevierd. Waarom kiest Stutterheim bij de tiende editie weer voor één avond? ‘’We willen het magische moment pakken, dat vinden we belangrijk. Twee avonden voelden voor ons toch apart. Mensen gaan vergelijken. De eerste avond was zo, hoe zal het nu zijn, wanneer ga jij? Dat willen we niet meer.’’

ID&T kiest dit jaar voor een nauwe samenwerking met Dance4life. ‘’ Het is een bestaand huwelijk, dat geïntensiveerd wordt’’, legt Stutterheim uit. ‘’We zijn maatschappelijk betrokken, en strijden met Dance4life tegen aids. De bezoekers moeten meer meekrijgen van de Dance4life-boodschap, we gaan dansen voor het leven.’’

sensation

Samen met de huwelijkspartner weet de organisatie van Sensation sinds enige jaren de weg over de grens goed te vinden. ‘’Sensation wordt inmiddels in zeventien landen gevierd. België en Duitsland lagen voor de hand, Chili belde ons, dat was succesvol, waardoor de Brazilianen aan de deur klopten. En in Australië was ik op vakantie, daar ben ik blijven plakken en heb daar een feest gegeven. Het is allemaal eigenlijk heel grappig, heel gek, niet te bevatten.’’

Prijzen

Stutterheim won onlangs voor de derde keer zijn derde internationale prijs voor 'Best Event Promotor' tijdens de International Dance Music Awards in Miami.

‘’Een ontzettende eer. Maar wij vinden ons vooral ‘event creator’. Wij creëren het echt zelf. Te gek dat mensen ons op deze wijze percipiëren. Op housegebied zijn wij Nederlanders gewoon heel goed met zijn allen.’’

Mainstream

Alternatief wordt mainstream. Het is de laatste jaren een veelgehoorde opmerking in muziekland. Lowlands stond altijd bekend om zijn alternatieve karakter maar presenteert tegenwoordig ook housemuziek en toen NU.nl onlangs het technofestival Awakenings aankondigde, kwamen er diverse mailtjes binnen van houseliefhebbers die het evenement niet op een grote nieuwssite terug willen zien.

Hoe denkt Mister House over dit fenomeen? ‘’Dat alternatief mainstream wordt, kan ik alleen maar toejuichen. Dat house op Lowlands aanwezig is… Yeah! House is heel positief. Maar ik snap wat de critici bedoelen. Toen ik met house begon, vond ik het allemaal bijzonder en apart. Dat je met elkaar bent en dingen ontdekt.’’

sensation

‘’Maar als het goed is, is het goed. Breng het naar meer mensen. Maar deze discussie wordt al veel langer in bredere zin gevoerd. Metallica dat klein was, en commercieel werd. Ik ben geen rockliefhebber, maar Metallica vind ik goed. Als je van niche houdt, ga dan op zoek naar iets nieuws.’’

Ideetjes

Het zit in de aard van het beestje om altijd weer iets nieuws te verzinnen. ‘’Thunderdome, Innercity, Sensation en Welcome to the Future; het zijn allemaal ideetjes die we uitproberen en succesvol zijn geworden.’’

Stutterheim moet aan het eind van het gesprek nog iets kwijt. ‘’Ik hoop dat iedereen die 18 jaar wordt denkt: dit moet ik een keer meemaken. Dat is waar Sensation voor staat.‘’

Sensation, dat dit jaar na anderhalf uur was uitverkocht, vindt 3 juli voor de tiende keer plaats in de Amsterdam Arena.

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter

NUwerk

Tip de redactie