MUIDERBERG – Het is een klein wonder dat er van Freek de Jonge onlangs een nieuw album verschenen is. “Platen opnemen vond ik altijd een lijdensweg”, zo vertelt hij aan NU.nl.

Van A Naar Z is het eerste studioalbum van De Jonge in meer dan 32 jaar. De reden voor zijn lange afwezigheid in de opnamestudio blijkt tweeledig.

“Er gaat veel tijd zitten in het maken van een plaat, en ik ben niet zo van de lange projecten. Ik heb nog nooit van mijn leven langer dan drie maanden ergens aan gewerkt, dit heeft bijna drie jaar geduurd.”

Perfectionist

Daarnaast is de cabaretier een onverbeterlijke perfectionist, wat bij het vastleggen van liedjes een onhandige eigenschap kan zijn. “Platen maken in de studio vond ik altijd een tamelijk ingewikkelde zaak."

"Als ik nu bijvoorbeeld terugluister naar die Neerlands Hoop platen hoor ik zoveel dingen waar ik achteraf niet tevreden over ben. Dan denk ik ‘had ik daar maar nog eens een keer naar gekeken’.”

“Maar als we dan in de studio iets opgenomen hadden en ik was er niet helemaal blij mee dan dacht ik ‘laat ik nou maar niks zeggen’, want dan moet ik weer voor een half uur terug dat hokje in, met al die mensen die me aan de andere kant van die ruit hoopvol staan aan te kijken.”

Doodeng

“Als je op het podium een liedje zingt kan het zijn dat het er een keer niet helemaal goed uit komt, maar dat is dan verder geen halszaak, zeker niet als de rest van de show goed gaat. Maar zo’n plaat is definitief, voor altijd, er is geen weg meer terug. Doodeng vind ik dat.”

Ook dit keer is in één van de nummers een foutje geslopen. “Ik had ‘over bruggen, over dijken’ moet zingen, maar ik zing ‘over bruggen, over lijken’. Toen ik daar achter kwam was het album al op weg naar de mastering en zei de producer ‘Jammer Freek, niks meer aan te doen’. Daar sta je dan met je perfectionisme.”

Pick-up

De liefde voor muziek werd al op jonge leeftijd bij de cabaretier gewekt. “Het zal ongeveer 1958 geweest zijn toen bij ons de pick-up in huis kwam. Toen kreeg mijn vader, die was dominee, kerkdiensten op elpee. Preken begeleid door een Hammondorgel en een koor. Het rijmde weliswaar niet, maar die hele ritmiek en frasering, daar werd ik echt door geraakt.”

“Ik ben van de gelukkige generatie die de rock ’n roll geboren heeft zien worden. Ik was een jaar of 12 toen Elvis Presley en Little Richard met hun eerste plaatjes kwamen. Die invloeden krijg je er nooit meer uit, daar liggen mijn wortels.”

Kanye West

Al luistert De Jonge tegenwoordig ook naar modernere muziek. “Ik ben een hip hop fan. Eminem en Kanye West vind ik echt geweldig.” Toch heeft hij van deze artiesten geen enkele plaat in de kast staan. “Dat luister ik allemaal op YouTube.”

De Jonge blijkt een ware internetfanaat. “Ik verheug me op de dag dat ik in een rolstoel terecht kom, dan heb ik tenminste een vrijbrief om de hele dag achter dat beeldscherm te hangen”, grapt hij.

“Ik sta er ook van te kijken hoe snel de ontwikkelingen gaan en hoe snel kinderen het oppikken. Mijn kleindochter is drieënhalf en kan nog niet lezen of schrijven, maar ze weet al wel hoe ze op YouTube een filmpje aan moet zetten. Fascinerend, toch?”