AMSTERDAM - Opvallend veel bekende Nederlanders hopen dit jaar te scoren met een eigen carnavalsplaatje.

Naast bekende polonaiselopers als de Deurzakkers en de Gebroeders Ko, begeven onder anderen Carlo en Irene, de Brabantse schoffies New Kids en enkele voormalige Lama's zich op het gebied van de feestkraker.

Ook Adje en Patty Brard doen een gooi naar een plek in de carnavalsprogrammering.

Komiek André van Duin heeft de smaak te pakken. Vorig jaar bracht hij als promotie voor een nieuwe reeks van zijn Dik voormekaar show de carnavalskraker De balletjes van de koningin uit.

Ome Cor

Voor het eerst in jaren schopte een carnavalsnummer het tot de hoogste regionen van de hitlijsten. Dit jaar is Van Duin opnieuw in de race om de titel carnavalshit van het jaar, met de knaller Ome Cor heb een drilboor.

Carlo Boszhard en Irene Moors kruipen in de huid van Marc Forno en Kim Holland (bekende persiflages uit hun programma De tv kantine) voor het nummer Fienger fienger fienger. De onaangepaste Brabantse jongeren uit de tv-serie New Kids van Comedy Central maakten in aanloop naar carnaval de single De Groeten Uit Brabant, Kut!.

Ruben van der Meer en Tijl Beckand, alias MSiep & DJ Harko, spannen samen met collega Horace Cohen (onder de naam Koepak) met Hork als resultaat.

Adje

Arijan van Bavel, beter bekend als Adje, doet dit jaar voor de tweede keer een gooi naar een carnavalshit. Na het nummer Boem is ho tuut tuut komt hij nu met het nummer Dit liedje. Patty Brard probeert na een eerdere poging met Ome Henk in 2010 op eigen kracht een hit te scoren tijdens het volksfeest, met de treffende single Het leven is een feest.

De Deurzakkers, bekend van hits als Zak es lekker door en Het feest kan beginnen, werken dit jaar samen met Lucretia Martina. Met het typetje van Wendy van Dijk uit haar programma Ushi & Dushi maakten ze het nummer Dushi Dushi, een Antilliaanse variant op de Hollandse carnavalskraker.

Thema

Adrie van den Berk, directeur van platenmaatschappij Berk Music die de meeste feestartiesten onder contract heeft, merkt op dat er dit jaar geen duidelijk thema te ontdekken is in de carnavalskrakers.

''Het ene jaar heb je een trend, het andere jaar niet.'' Berk Music brengt jaarlijks ongeveer 25 feestnummers uit rond het verkleedevenement. Van den Berk voorspelt dat het nummer Geef mij de sleutel van jouw voordeur, van de Gebroeders Ko, de grootste klapper wordt in de kroegen tijdens de komende editie.

Succes

Volgens de platenbaas is er een groot verschil tussen de nummers die landelijk een succes zijn en de deuntjes die daadwerkelijk in cafés uit de speakers knallen.

''De liedjes van bekende Nederlanders krijgen vaak veel aandacht op radio en tv, maar die hoor je tijdens carnaval bijna niet. Het is goed voor de nationale promotie van het feest, maar in de kroegen hoor je volgende maand toch echt vooral de regionale artiesten.''