AMSTERDAM – Dj en producer Don Diablo (29) is al jaren een gewaardeerde speler in de eredivisie van de dance. Het afgelopen jaar heeft hij zich nog nadrukkelijker dan voorheen op het buitenland gericht.

Daarbij maakte hij dankbaar gebruik van zijn wendbaarheid als “one man band”.

“Ik ben een soort hybride; ik zit tussen een traditionele band en een dance-artiest in”, aldus de geboren Coevordenaar.

De vanuit Amsterdam opererende Don Diablo (geboren Don Pepijn Schipper) heeft zijn sporen in de dancewereld verdiend, zowel nationaal als internationaal.

De dj debuteerde in 2004 met het album 2 Faced en sindsdien maakte hij naam met nummers als Who's Your Daddy?, Blow en Never Too Late. Daarnaast deed hij remixes voor onder meer Kraak & Smaak, Public Enemy en Mika.

Bloggers

Don Diablo is een kind van zijn tijd; hij maakt veel gebruik van internet voor de verspreiding van zijn muziek. Tientallen van zijn tracks werden bewust gelekt om de aandacht van bloggers overal ter wereld te trekken.

Dat lukte: in totaal werden de nummers meer dan vier miljoen keer gedownload. Schipper: “Blogs van Zweden en Amerika tot Rusland en Israël zijn over me gaan schrijven. Zo is er langzaam een soort stoomtrein op gang gekomen. Daardoor heb ik nu veel persaandacht en mogelijkheden in het buitenland.”

Naast het lekken van eigen tracks levert ook het remixen van andermans werk veel positieve aandacht en nieuwe klandizie in het buitenland op. “Met remixes werk je per land”, legt Schipper uit.

“Artiesten als Frankmusik en Master Shortie zullen we hier niet kennen, maar hun platen staan in Engeland in de top 10 van de charts. Elke remix die je voor zulke artiesten doet is een soort fundament, een bouwsteentje in een bepaalde markt.”

Sellout Sessions

Veel van zijn remixes voor buitenlandse artiesten zijn terug te vinden op het in november verschenen album Sellout Sessions 3. Sellout Sessions is de naam van Don Diablo's eigen platenlabel, Sellout Sessions 01 en 02 verschenen respectievelijk in 2005 en 2008.

Schipper: “Dit album geeft een soort overzicht van wat er gebeurd is in het buitenland. Anders is het bijna niet te volgen wat ik doe.” Lachend: “Zelfs mijn manager is soms al in de war.”

Naar eigen zeggen dankt Don Diablo zijn hoge werktempo en wereldwijde succes aan het feit dat hij een “one man band” is. “Daardoor kan ik sneller schakelen”, zegt hij.

“Ik kan in mijn eentje een nummer schrijven, produceren en als finished product aanleveren. Dat alles misschien zelfs binnen een dag. Dat is de kracht van internet en snel schakelen: je maakt een plaat die de volgende dag al de hele wereld over kan gaan. Mensen van Amerika tot Rusland kunnen het op hun iPod zetten zonder dat ze echt op zoek moeten.”

Netwerk

Met het wegzetten van zijn muziek heeft de dj die in 2008 een wereldwijd contract bij Sony tekende, inmiddels geen problemen meer.

“Ik heb een heel goed netwerk opgebouwd waardoor ik mijn muziek binnen no time kwijt kan. Let's face it: mijn doelgroep zijn mensen die weten hoe een computer werkt en die eigenlijk gewoon te fucking lui zijn om naar een winkel te gaan."

"In deze tijd moet je mensen de mogelijkheid geven om gratis muziek te downloaden, zodat ze je ontdekken en uiteindelijk ook naar je concerten komen.”