AMSTERDAM – De wederopstanding van bands van weleer is achter de rug, 2008 was het jaar dat debuterende bands de markt probeerden te veroveren.

Een blik op de top 10 van NU.nl zegt wat dat betreft genoeg: de eerste drie posities (Fleet Foxes, MGMT en The Last Shadow Puppets) zijn bezet door debuutplaten en ook de hekkensluiter Bon Iver komt net om de hoek kijken.

Maar behalve die enkele pareltjes was het vooral een wedstrijdje achterelkaar aanrennen, gedirigeerd van bovenaf. Platenlabels knepen succesformules uit als wegwerp sponzen, een trend die zich vermoedelijk in 2009 voort gaat zetten.

Hypes krijgen direct een contrahype. Mooie voorbeelden daarvan zijn Adele - benoemd tot opvolger van Amy Winehouse -, The Ting Tings – tegenhanger van het opgefokte rockduo Blood Red Shoes – en als absoluut dieptepunt was er de blote billenmuziek van het talentloze Iglu & Hartly die ons het overigens prima MGMT moest doen vergeten.

Houdbaarheid

Een jaar vol met eerste en tweede platen, maar ook een aantal gevestigde namen bracht dit jaar weer nieuw werk uit. Sommige daarvan waren we al bijna vergeten. Na vijftien jaar verscheen ineens 'Chinese Democracy' van de Amerikaanse hardrockband Guns 'N Roses. Over de houdbaarheid van de band valt te discussiëren, maar het is zeker opvallend dat zanger Axl Rose na zo'n lange periode nog leven in de band probeert te blazen.

Verder werden we verblijd met cd's van onder meer Coldplay, Oasis en Metallica. Die laatste belandde al vroegtijdig op internet. Coldplay deed het goed in alle lijsten en het nieuwe werk van Oasis werd wisselend ontvangen.

Op NUbijlage leest u ook wat er in 2008 gebeurde op het gebied van festivals, Nederlandse muziek en nog meer.