AMSTERDAM - Golden Earring-voorman Barry Hay brengt op 5 september een cd uit op het befaamde jazzlabel Blue Note. The Big Band Theory is echter geen jazzplaat, benadrukt Hay.

Samen met de Metropole Big Band nam de rocker in een week tijd dertien swingende covers van klassieke rocksongs op.

Donderdag 4 september staan Hay en de complete big band op het podium in poptempel Paradiso, om het publiek te overdonderen met 'Barry Hay meets Blue Note'. Het ervaren podiumbeest slaapt er al nachten niet van. "Het voelt alsof ik met mijn pis naar de dokter moet."

Vereerd

"Ik vraag me nu wel af: didn't I take too much hay on my fork, weet je wel?" Hay bekent enorm vereerd te zijn met het verzoek van Blue Note, maar begint in het zicht van het optreden toch wat nerveus te worden.

"Het zijn complexe nummers, in een totaal ander jasje dan de originelen. Zelfs het Earringnummer dat we doen is ineens zó veel moeilijker."

Openbaar

De zanger geeft toe het doodeng te vinden de nummers in het openbaar te moeten zingen. "Dan sta je daar en denk je; wat was nou ook alweer de tweede zin van dat liedje?" Voor het project bewerkte de gelauwerde componist Patrick Williams (werkte eerder met Ray Charles, Frank Sinatra en Neil Diamond) rockklassiekers van onder anderen Blood, Sweat & Tears, The Rolling Stones en The Style Council.

"Het is veel moeilijker te onthouden als het niet je eigen nummers zijn", concludeert Hay.

Aura

"Blue Note is een label met aura, met x-factor. Daarvan verwacht je toch niet dat ze mij vragen? Dat is als het pikkie van de straat dat ineens in een Rolls-Royce mag rijden." Het was voor Hay dan ook meteen duidelijk dat hij dit aanbod niet kon afslaan. "Als je zoiets weigert, krijg je spijt."

Over het orkest dat hem begeleidt is de rocker lyrisch. "Het Metropole Orkest is een droomorkest. Het zijn de beste muzikanten van Nederland en verre omstreken. En alles moet loepzuiver hè, en dat bleek ik dus niet altijd te zijn. Bij die jongens kom je nergens mee weg."

Succes

Mocht de cd een succes blijken en het optreden in Paradiso goed worden ontvangen, dan staan zowel Hay als de band als Blue Note open voor verdere samenwerking.

"Het is natuurlijk wel heel leuk als heel veel mensen de plaat fantastisch vinden. Dan kan ik eindelijk een duikplank kopen voor mijn zwembad."

Na het "hobbyding" met het Metropole Orkest duikt Hay in het najaar weer de studio in het de Golden Earring. "Ik moet natuurlijk ook weer gewoon aan het werk."