Het volledige oeuvre van Van Morrison wordt in een periode van twee jaar opnieuw uitgegeven. Volledig geremastered en met fraaie uitgebreide informatie. De tweede worp heruitgaven telt ondermeer het rijke 'Veedon Fleece', Common One' en 'Inarticulate Speech Of The Heart'.

Veedon Fleece (1974)

Van's achtste album 'Veedon Fleece' is nog steeds een van zijn meesterwerken. Na de scheiding van Janet Rigsbee keerde hij, met een nieuwe vlam, terug naar Ierland om daar zijn wellicht meest persoonlijke en meest Ierse album te maken.

Hij schreef de meeste songs voor het album in drie weken tijd en nam ze gelijkertijd op. De strijkers werden later aan de songs toegevoegd.

De hoogtepunten zijn teveel om op te noemen maar het intrigerende 'You Don't Pull No Punches, But You Don't Push The River' en het prachtige 'Who Was That Masked Man' zijn hoogtepunten uit Van's oeuvre.

Extra: Alternatieve versies van 'Cul de Sac' en 'Twilight Zone'.

Veedon Fleece

Common One (1980)

Opgenomen in een oud spookklooster hoog in de Franse Alpen is dit een van de spannendste albums uit Morrison's oeuvre. Niet de gebruikelijke rhythm & blues is hier te horen maar een tegen free jazz aanleunende stijl.

Een hoofdrol wordt hierin gespeeld door saxofonist Pee Wee Ellis, die voorheen bij James Brown een sleutelfunctie in de band had. De lange tracks 'Summertime in England' en 'When Heart Is Open' zijn de sleutelnummers.

De eerste is een gedicht waarbij de muziek zichzelf vrijwel vanzelf ontwikkelde. 'When Heart Is Open' kan gezien worden als een geslaagde poging tot new age Van Morrison.

Extra: Alternatieve versies van albumtracks 'Haunts of Ancient Peace' en 'When Heart is Open'.

Common One

Inarticulate Speech Of The Heart (1983)

Voor een lange periode wilde Morrison al een flink aantal instrumentale songs opnemen. Vier daarvan zijn te vinden op dit album. Een prominente rol is in die stukken weggelegd voor Mark Isham en zijn kamerbrede synthesizer.

Maar ook een eerste kennismaking met Van's Ierse roots in hier te vinden in de vorm van het instrumentale 'Connswater'. In de tijd van uitkomen over het hoofd gezien, wordt dit album vandaag de dag als een Van klassieker gekenmerkt.

Extra: Andere versies van albumtracks 'Cry For Home' en 'Inarticulate Speech Of The Heart No.2'.

Inarticulate Speech Of The Heart

Live At The Grand Opera House Belfast (1984)

Na een lange periode in Amerika gewoond te hebben keerde Morrison na dit album te hebben uitgebracht definitief terug naar zijn thuisland. De set songs die op dit homecoming album staan geeft een goed overzicht van zijn spirituele periode die begon met het album 'Into The Music' uit 1979.

Het is een smetteloze performance met een nadruk op het jaar daarvoor verschenen 'Inarticulate Speech..' album.

Live At The Grand Opera House Belfast

Nu Guru No Method No Teacher (1986)

Middenin zijn spirituele periode is dit album misschien wel zijn beste. Zeer relaxt bovendien en met referenties naar zijn meesterwerk 'Astral Weeks'.

Tekstueel verhalend over het verliezen van de kinderlijke onschuld en muzikaal rijk met piano, hobo (Kate St.John speelt op dit album een prominente rol), sax en gitaar. Met het fraaie 'Got To Go Back' als meesterlijke albumopener.

Extra: Een niet eerder uitgebrachte versie van 'Oh The Warm Feeling' en het nooit uitgebrachte 'Lonely At The Top'.

Nu Guru No Method No Teacher

Enlightenment (1990)

Na 'Avalon Sunset' was dit album een terugkeer naar een wat meer experimentele Morrison. Veel jazz en Keltische soul met een twist.

Opgenomen in de Britse Real World studio's van Peter Gabriel en voorzien van een brassband waarin oude Britse jazzhelden zaten. The Ambrosian Singers zijn de opvallende achtergrondzangers.

Extra : Niet eerder uitgebrachte versies van albumtracks 'Enlightenment' en 'So Quiet In Here'.

Enlightenment

A Night In San Francisco (1994)

Opgenomen in de Masonic Auditorium in San Francisco is dit dubbele live album een geïnspireerde set songs waarbij de meeste songs als medley's zijn opgezet. Met gasten als John Lee Hooker, Junior Wells, Candy Dulfer en Jimmy Witherspoon als optimale extra toevoeging.

Vooral Dulfer excelleert in geweldige solo's. In deze periode had Morrison ook de Britse legende Georgie Fame in zijn band op toetsen en dat geeft dit album een heerlijk losse rhythm & blues sfeer mee.

Extra: Een niet eerder uitgebrachte live versie van 'Cleaning Windows'

A Night In San Francisco

The Healing Game (1997)

Opgenomen in Dublin verhaalt de titelsong van dit album juist over het straatzingen van Belfast. Een van de meest opvallende nummers van het album is 'Rough God Goes Riding', gebaseerd op een gedicht van W.B.Yeats.

Het album heeft zowel een rhythm & blues als Ierse sfeer, waarbij de uillian pipes (de originele Ierse doedelzak) van Chieftains' Paddy Moloney niet ontbreken. Een andere belangrijke sfeer wordt gecreëerd door de bugel (flugelhorn) van Haji Ahkba.

Extra: De b-kant 'At The End Of The Day' van de single 'Rough God Goes Riding'.

The Healing Game