AMSTERDAM - Feestband Santa Rosa is teleurgesteld in Wolter Kroes. De Zaanse zanger bracht onlangs zijn nieuwe single 'Viva Hollandia' uit en deze cover blijkt enorm te lijken op de laatste single van de feestband.

Bandlid Willem Vogels noemt de actie van Kroes flauw. "Ik wil niet met modder gaan gooien, maar ik vind hem geen echte collega", vertelt hij.

Eerste versie

De eerste versie van 'Viva Hollandia', die twee jaar geleden verscheen, werd voor Santa Rosa geen toptienhit, maar tijdens optredens werd het nummer volgens Vogels enorm gewaardeerd.

Met oog op het aankomende EK Voetbal besloot de groep dan ook om het lied opnieuw op de markt te brengen.

Manager

Volgens Remko de Ruiter, manager van Wolter Kroes, is er sprake van een misverstand. Kroes zou zijn versie niet hebben afgekeken van de feestband maar hebben gebaseerd op het Duitse origineel uit 2004 van de popgroep Höhner, 'Viva Colonia'.

"Hij heeft het nummer gezongen tijdens zijn concerten in februari in de Heineken Music Hall en de reacties waren zo gigantisch dat we besloten hebben het lied op single uit te brengen", stelt De Ruiter.

Oktoberfest

Het lied van Kroes is het themanummer voor de Nederlandse versie van het in Duitsland bekende Oktoberfest. Samen met de Entertainment Group haalt de volkszanger dit najaar het typische Duitse feest naar Nederland.

"Dit lied is het ideale Oktoberfest-nummer en daarom heeft Wolter het opgenomen", legt de Ruiter uit. De tekst van het nummer van Santa Rosa draait niet om Duitse feesten, maar om voetbal.

Gerechtelijke stappen

De feestband onderneemt geen stappen tegen de zanger, aangezien de originele muziekuitgeverij toestemming heeft gegeven voor de versie van Kroes.

Vogels denkt bovendien dat de kans klein is dat de versie van Santa Rosa de strijd gaat winnen van die van Wolter Kroes.

"We gaan natuurlijk voor onze eigen kansen, maar ga de strijd maar eens aan met Wolter Kroes", zegt Vogels. "De machine achter hem is veel groter."

De manager van Kroes roept de band juist op om mee te gaan in de stroom en gebruik te maken van alle publiciteit. "Als je Viva Hollandia intikt kom je op de site van Santa Rosa, dat is toch een enorme reclame voor de groep."