Na het fenomenale debuut ‘Real Life’ legde de Britse post-punkformatie Magazine met zijn donkere tweede plaat ‘Secondhand Daylight’ de basis voor een legendarische status.

Het blijft een ongelooflijk verhaal dat Magazine na zijn debuutalbum zo’n avontuurlijk kant opging met ‘Secondhand Daylight’. De basis lag daarin bij het geweldige samenspel van de bandleden en hun individuele kwaliteiten.

Luister naar de zoemende bas van Barry Adamson en je weet genoeg. Wat een ongelooflijke klasse, souplesse en kracht tegelijk. Ook het fraaie keyboardgeluid van Dave Formula is erg doeltreffend. Maar ook op dit tweede album waren het de teksten van zanger Howard Devoto die het grote verschil maakten.

Secondhand Daylight

Met de songs van het album werd duidelijk afstand genomen van de punktijdgeest. De band ging de diepte in met songs die donkerder klonken (het waren de late jaren zeventig) en in structuur verrassend en eigenzinnig waren.

Albumopener ‘Feed The Enemy’ zet wat dat aangaat de toon. De energieke song werd al snel een live-klassieker, zelfs nog meer dan de eerste single ‘Rhythm Of Cruelty’. Maar ook ‘Back To Nature’ en ‘Permafrost’ maken ‘Secondhand Daylight’ tot een geweldig album.

Thin air

Ook het prachtige instrumentale ‘The Thin Air’ met zijn briljante intro mag niet onvermeld blijven. Het album had een prominente hoofdrol voor Formula’s keyboardspel en werd ten tijde van release vooral door de punk-volgers following én een flink aantal journalisten volledig verkeerd geïnterpreteerd als een terugkeer naar de zo verfoeide progrock.

Dat deze stelling beslist geen hout snijdt, blijkt ook weer met de re-release van ‘Secondhand Daylight’.

Extra’s :

Het veel gezochte ‘Give Me Everything’ en de fraaie b-side ‘I Love You, You Big Dummy’, een geslaagde cover van de Captain Beefheart song. De single versie van ‘Rhythm Of Cruelty’ en de b-side ‘TV Baby’.