Bijna 20 jaar na hun overrompelende debuutalbum laat Nine Inch Nails op Year Zero horen nog steeds eenzaam aan de top van hun genre te staan. Een indrukwekkende prestatie.

Het eerste nummer op Year Zero draagt meteen al de veelbetekende titel HYPERPOWER!, een term die maar al te goed slaat op de muziek van Nine Inch Nails. Frontman Trent Reznor weet als geen ander vele moderne muziekstromingen te laten samensmelten tot een geluid dat uitwaaiert van woede tot verstilde schoonheid. Pianoballads en beukende industriële ritmes, Nine Inch Nails heeft het allemaal en op Year Zero klinkt het beter dan ooit.

Het album is voor een groot gedeelte onderweg, tijdens het toeren gemaakt. Op het moment dat Trent Reznor even wat vrije tijd had, knutselde hij op zijn gemak op zijn laptop aan de nummers voor Year Zero. Dit is gerust een unicum te noemen, want normaliter zit er vele jaren tussen de releasedata van een nieuw Nine Inch Nails album, terwijl Year Zero al twee jaar na zijn voorganger verschijnt.

Electronica

Het is overduidelijk dat Reznor duidelijk naar veel andere muziek heeft geluisterd bij het schrijven van de nieuwe muziek. De beats zijn geïnspireerd op de nummers die Hank Shocklee produceerde voor Public Enemy en een aantal nummers zitten vol tegendraadse electronica die overduidelijk zijn gebaseerd op het werk van Aphex Twin en Autechre. Voeg daarbij een partij lekkere gitaren en de indringende vocalen van Reznor en je komt uit bij een tijdloos goed album van een van 's werelds meest eigenzinnige bands.

Luister maar naar afsluiter Zero-Sum met zijn overstuurde bas, piano en fluisterzang en je weet genoeg. Met Year Zero is Nine Inch Nails weer in een klap terug als een van de meest vernieuwende en spannende bands ter wereld. Het was nooit te verwachten dat Reznor zijn geweldige album The Downward Spiral uit 1994 zou evenaren, maar met Year Zero heeft hij deze zelfs overtroffen.