De ramadan en het aansluitende suikerfeest zorgen in Groot-Brittannië voor een omzetgroei binnen de detailhandel, zoals modewinkels en supermarkten.

Maar het zijn niet per se de inwoners van Groot-Brittannië met een islamitsche achtergrond die de omzet stuwen. 

Iedere zomer landden ongeveer vijftigduizend toeristen uit de Golfstaten in Groot-Brittannië, omdat de ramadan de laatste jaren toevallig in die periode viel, meldt The Guardian vrijdag.

Volgens een studie uit 2014 geven de 'Golfstatenshoppers' gemiddeld 152 pond (ongeveer 212 euro) per transactie uit. Voor 2015 zal dit bedrag hoger uitvallen, voorspelt een adviseur aan de Britse krant.

Openingstijden

De Britse detailhandel speelt handig op deze toeristen en hun religie in, door bijvoorbeeld winkels langer open te houden, en Arabisch sprekende conciërges in te zetten.

Andere winkels gaan nog een stapje verder om deze groep klanten te bekoren. Kledingketen Mango presenteerde recentelijk een ramadan-collectie. Opmerkelijk genoeg werd deze lijn in Groot Brittannië 'The perfect Guest' genoemd. 

Het label DKNY presenteerde in 2014 al een soortgelijke collectie.

Video: De ramadan in 60 seconden