Op maandag 24 juni was het 112-noodnummer urenlang niet bereikbaar door een grote storing op het netwerk van KPN. We beantwoorden vijf veelgehoorde vragen over het probleem.

Wat veroorzaakte de storing?

Volgens KPN is het zeer waarschijnlijk dat een softwarefout de storing heeft veroorzaakt. Het probleem deed zich voor in de routeringssystemen, die ervoor moeten zorgen dat het telefoongesprek belandt bij de ontvanger van het gesprek.

Omdat het netwerk van KPN alle telefoontjes naar 112 verwerkt, was ook de meldkamer van het noodnummer tijdens de storing onbereikbaar.

Kwam dit door hackers?

Volgens topman Joost Farwerck heeft het cybersecurityteam van KPN nog geen enkele indicatie gehad dat het om een hackaanval ging. Dat zei hij maandagavond bij Nieuwsuur.

Waarom was er geen back-up?

KPN zegt in totaal vier routeringssystemen te hebben om telefoongesprekken af te handelen. Deze systemen werden tijdens de storing gelijktijdig getroffen.

De problemen met de drie back-upsystemen zijn volgens Farwerck opmerkelijk, omdat ze zijn gebouwd om naast het hoofdnetwerk te opereren. De drie aanvullende systemen zouden daarom niet getroffen moeten worden door een algemene storing.

Wie was er verantwoordelijk?

KPN is verantwoordelijk voor het doorverbinden van alle telefoongesprekken naar de alarmcentrale, ongeacht bij welke provider een beller een abonnement heeft. Doordat KPN een storing had, werden alle bellers in Nederland getroffen.

In een brief aan minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) schrijft een bestuurslid van KPN de situatie te betreuren. "KPN is zich ten zeerste bewust van de zorgen vanuit de samenleving, de politiek, het bestuur en klanten die deze storing oproept", schrijft de topman.

De verstuurde NL-Alert kreeg ik ook al niet, hoe kan dat?

De overheid verstuurde een NL-Alert om Nederlanders te waarschuwen voor de problemen met het noodnummer, maar dit bericht kwam niet bij iedereen binnen.

"Een deel ontving het bericht wel en een deel niet", vertelt een woordvoerder van het ministerie van Justitie en Veiligheid aan NU.nl. "We weten nog niet waar dat aan heeft gelegen. Het zal deels wellicht komen door de storing. Dat wordt nog uitgezocht."

Wat gaat er nu gebeuren?

KPN onderzoekt de kwestie. De overheid laat ook onderzoeken doen door twee instanties, waaronder het Agentschap Telecom. Minister Grapperhaus eist dat de provider met een "robuuste oplossing" komt om toekomstige problemen te vermijden.

De bewaking op het 112-alarmnummer wordt daarnaast verhoogd. Wat deze verhoging precies inhoudt, wil de provider niet zeggen.