Apple zou het voor derden moeilijker maken om het gedrag van gebruikers te volgen in apps die gericht zijn op kinderen, zegt een ingewijde tegen The Wall Street Journal.

Apple zou de nieuwe beperkingen tijdens de ontwikkelaarsconferentie WWDC gaan aankondigen. WWDC start maandag, met een presentatie waarbij hoogstwaarschijnlijk de nieuwe versies van alle Apple-besturingssystemen wordt getoond.

Het zou gaan om het beperken van advertentietracking. Daarbij verzamelen derde partijen informatie over dingen die mensen doen en zoeken via hun telefoon, en wanneer. Die data worden vervolgens gebruikt om gericht te adverteren.

The Wall Street Journal deed onderzoek naar een aantal populaire iOS-apps, en ontdekte dat die allemaal meer data delen dan ze doen vermoeden. Hoewel Apple zelf prat gaat op de sterke privacybescherming, weten appmakers de strenge regels van Apple volgens The Wall Street Journal kennelijk toch te omzeilen.

Privacy is een steeds belangrijker thema voor de grote techbedrijven. Tijdens de recente ontwikkelaarsconferenties van Facebook en Google namen de topmannen van beide bedrijven ruim de tijd om het belang van privacy te benadrukken.