Techgigant Apple is aangeklaagd in Californië, omdat het bedrijf in 2016 oude opladers blokkeerde met een software-update.

Het betreft een zogeheten class action, waarbij een groot aantal getroffen gebruikers als groep naar de rechter stapt.

Volgens de aanklagers hadden duizenden gebruikers in november 2016 last van problemen met hun opladers. iPhones lieten ineens de melding zien dat een gebruikte adapter niet werd ondersteund, waardoor telefoons niet opgeladen kunnen worden totdat er een nieuwe lader werd gekocht.

Apple bracht in die periode software-update 10.1.1 uit voor iPhones, die tot veel batterijproblemen leidde. Eerder bleek dat niet-officiële opladers ineens niet meer werkten, maar de rechtszaak verwijst specifiek naar oude adapters van Apple zelf.

Schadevergoeding voor gekochte opladers

De aanklagers eisen een nog nader te bepalen schadevergoeding van de techgigant. Daarnaast willen ze dat de aanschaf van nieuwe opladers in 2016 volledig wordt vergoed door de telefoonmaker.

Eerder bleek Apple de pieksnelheid van iPhones met oude accu's te verlagen zonder klanten hierover in te lichten. Toen dit aan het licht kwam, verlaagde het bedrijf de prijs voor het vervangen van een batterij.