De markt voor mobiele diensten in Nederland is in het tweede kwartaal van dit jaar opnieuw gekrompen. Ook in het eerste kwartaal was een krimp te zien.

De omzet van de Nederlandse markt voor mobiele diensten daalde in het tweede kwartaal van dit jaar naar 938 miljoen euro, meldt marktonderzoeker Telecompaper. Dat is een daling van 8,2 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal van vorig jaar.

Volgens Telecompaper wijten de telecombedrijven de daling met name aan veranderde regels. Zo mogen ze inkomsten uit toestellen niet meer meetellen bij de mobiele omzet. Ook veranderden de regels voor roaming.

Naast de regelgeving hadden de opbrengsten ook onder prijsdruk en hevige concurrentie op de markt te lijden. Voor heel 2018 rekent Telecompaper voor de Nederlandse mobiele markt op een omzetdaling met circa 4 procent tot 3,9 miljard euro en een verdere afname naar 3,7 miljard euro in 2022.

De sterkste omzetdaling komt voor rekening van Vodafone. Het bedrijf zag zijn omzet dalen met 15,9 procent. Bij KPN was dat 5,8 procent en bij T-Mobile 7,2 procent.

Het relatief kleine Tele2 zag de inkomsten met bijna 14 procent stijgen. Tele2 is bezig met een fusie met T-Mobile.