Samsung hoeft smartphones niet twee jaar lang te updaten van rechter

Samsung hoeft zijn telefoons niet vaker te voorzien van beveiligingsupdates. De Consumentenbond had daarover een bodemprocedure aangespannen.

Daarover oordeelde de rechtbank in Den Haag woensdag in de bodemprocedure tussen de Consumentenbond en Samsung.

In januari spande de Consumentenbond een bodemprocedure aan tegen Samsung. Daarmee wilde de bond afdwingen dat Samsung zijn telefoons tot twee jaar na aankoop van updates voorziet. Ook vond de Consumentenbond dat Samsung meer informatie moest geven over zijn updatebeleid. 

Veiligheid

De rechtbank heeft Samsung woensdag volledig in het gelijk gesteld. De telefoons van Samsung werken met een aangepaste versie van Android, het besturingssysteem van Google. Net als in andere software kan ook Android zwaktes bevatten, waar door kwaadwillenden misbruik van kan worden gemaakt.

Volgens de rechter kan "niet worden gezegd dat Samsung feitelijk te weinig doet om de veiligheidsrisico's van door Google als kritiek aangemerkte kwetsbaarheden in Android te bestrijden".

Ook zegt de rechtbank dat niet vaststaat dat Samsung "consumenten blootstelt aan een reëel risico voor mogelijk misbruik door kwaadwillenden". Het verwijt van de Consumentenbond dat Samsung er te weinig aan zou doen om gebruikers over de gevaren van onveilige smartphones te informeren, werd eveneens opzij geschoven. 

Het is nog niet bekend of de Consumentenbond in beroep gaat.

Reacties

In een reactie laat Gert Jan ter Haar, hoofd technisch productmanagement van Samsung Nederland, weten "verheugd" te zijn met de uitspraak. "Het vonnis onderstreept dat onze aanpak werkt om smartphones veilig te houden, zoals onze klanten van ons gewend zijn. Uiteraard zullen wij ervoor zorgen dat ook in de toekomst onze smartphones veilig blijven."

De Consumentenbond noemt de uitspraak "teleurstellend". "Samsung krijgt de ruimte om zich te verschuilen achter een veelheid aan modellen en technische en economische afwegingen", zegt directeur Bart Combée. 

"Maar Samsung kiest er zelf voor zoveel modellen op de markt te brengen, er is niemand die ze daartoe dwingt. Een autofabrikant moet er ook voor zorgen dat al zijn modellen veilig en betrouwbaar zijn en blijven. Samsung heeft diezelfde verplichting. Met deze uitspraak blijven consumenten afhankelijk van de goede wil van de fabrikant."

Toch is er dankzij de rechtszaak volgens Combée iets bereikt. Zo zou Samsung tijdens de juridische procedure stappen hebben gezet om consumenten beter te informeren. Zo verwijst het bedrijf duidelijker naar het updatebeleid op zijn website en wordt duidelijk vermeld welke telefoons updates krijgen en hoe vaak. "Dat was eerst wel anders."

Lees meer over:
Tip de redactie