T-Mobile heeft in het eerste kwartaal van 2018 ruim 9 procent minder omzet gedraaid dan een jaar geleden. De totale omzet kwam in de eerste drie maanden van dit jaar uit op 309 miljoen euro.

Dat bracht het telecombedrijf woensdag naar buiten bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers. De omzet valt 9,4 procent lager uit dan de 341 miljoen van het eerste kwartaal van 2017.

De daling komt vooral uit de mobiele tak. Daarmee haalde T-Mobile het afgelopen kwartaal een omzet van 286 miljoen euro. In de periode een jaar eerder was dat nog 320 miljoen euro, een daling van 10,6 procent.

"Het eerste kwartaal groeit de markt altijd stugger dan andere kwartalen", verklaart Sören Abildgaard, de directeur van T-Mobile Nederland tegen NU.nl. "Dit jaar was het nog stroever dan andere jaren."

Extra kosten

Providers mogen sinds juni geen extra kosten meer rekenen voor internetten en bellen in andere EU-landen. Deutsche Telekom, het moederbedrijf van T-Mobile, verwachtte vorig jaar al dat de omzet daardoor onder druk zou komen te staan.

Als T-Mobile de kosten die onder meer voortkomen uit deze nieuwe regelgeving buiten beschouwing laat, komt de omzetdaling uit op 2 procent, zegt Abildgaard. "We kunnen aan dit soort kosten niets veranderen, maar ze zullen in de loop van de tijd wel afnemen."

De T-Mobile-directeur verwacht dat dit soort kosten in het eerste kwartaal van 2019 geen significante invloed meer hebben op de omzetcijfers van het telecombedrijf, maar benadrukt dat dit volgend jaar pas echt duidelijk zal zijn.

Abonnementen

T-Mobile wil vooral inzetten op het Unlimited-abonnement met onbeperkt bellen en internetten. Hoeveel klanten van T-Mobile op dit moment gebruikmaken van zo'n abonnement, wilde het bedrijf niet zeggen.

Wel gaf het bedrijf cijfers over de groei van het aantal vaste abonnementen vrij. T-Mobile Thuis kreeg er in de eerste drie maanden van dit jaar zevenduizend nieuwe klanten bij. Het totaal kwam daarmee op 198.000 klanten aan het eind van het eerste kwartaal. Een jaar geleden waren dat er nog 176.000.

De afdeling voor vaste abonnementen wist het afgelopen kwartaal wel te groeien qua omzet. Met T-Mobile Thuis verdiende het bedrijf afgelopen kwartaal 23 miljoen euro, tegenover 21 miljoen vorig jaar.

Het totaal aantal klanten met een mobiel abonnement steeg naar ruim 3,3 miljoen. De afgelopen drie maanden mocht de provider 83.000 nieuwe abonnees bijschrijven. Het totaal aantal klanten, inclusief prepaidgebruikers, komt uit op 3,9 miljoen.

Concurrentie

Naast de omzet viel ook de winst lager uit dan een jaar geleden. T-Mobile hield afgelopen kwartaal onder de streep 108 miljoen euro over. Dat is een daling van 1,8 procent vergeleken met de 110 miljoen euro van een jaar geleden. Dat komt volgens het bedrijf vooral door concurrentie en lagere omzet uit mobiele telefoons.

"De markt voor mobiele abonnementen wordt steeds kleiner en de prijzen dalen door een toenemende concurrentie met KPN en Vodafone", zegt Abildgaard. Hij verwacht dat de verkoopprijzen voor mobiele abonnementen de komende tijd nog verder dalen. De prijzen voor vaste abonnementen gaan bij T-Mobile in ieder geval niet omhoog, benadrukt de directeur.

T-Mobile noemt de overname van Tele2 een belangrijke stap om op de Nederlandse telecommarkt competitief te blijven. Beide bedrijven kondigden in december 2017 aan te gaan fuseren.

De overname ligt op dit moment ter goedkeuring bij de de Europese Commissie. Abildgaard verwacht dat die eind dit jaar zijn oordeel naar buiten brengt. "Ik geef het een goede kans dat de Europese Commissie akkoord gaat", zegt hij. "Door de fusie worden we een waardige concurrent van KPN en Vodafone, zowel op de markt voor mobiel als ons vaste aanbod", is hij overtuigd.