'Netwerkloze merken dalen op mobiele markt'

Mobiele aanbieders zonder eigen netwerk verliezen wat terrein in Nederland. 'Virtuele merken' als Telfort en Hollandse Nieuwe zagen hun klantenbestand in het derde kwartaal teruglopen naar 6,6 miljoen simkaarten.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Telecompaper. De daling van klanten komt neer op ruim drie procent.

Vooral bedrijven die eigendom zijn van grote partijen die wel een eigen netwerk hebben, lieten een sterke daling zien. Dat kwam onder meer omdat Ziggo Mobiel de markt verliet. Mobiele klanten van Ziggo zijn overgegaan naar Vodafone.

Telfort blijft koploper bij de telefoonproviders zonder netwerk, ondanks dat het bedrijf klanten verliest. De rest van de top vijf bestaat uit Lebara, Lycamobile, Hollandsnieuwe en Simpel. In totaal zijn er nog 44 van dit soort merken, goed voor 32 procent van het totaal aan simkaarten in Nederland.

Telecompaper voorziet een verdere consolidatie in de markt, omdat het voor de vele kleine partijen steeds moeilijker zal worden om zich staande te houden. Er is volgens de onderzoekers voortdurend sprake van hevige concurrentie, waardoor de prijzen onder druk staan.

Tip de redactie