De provider VodafoneZiggo heeft in het derde kwartaal van 2017 opnieuw klanten verloren, met name op de markt voor televisieabonnementen. Op de mobiele markt staan de inkomsten onder druk.

Dat blijkt donderdag uit de kwartaalcijfers (pdf) van het gecombineerde bedrijf. De totale omzet daalde met 5,2 procent naar 999 miljoen euro. De operationele winst kwam op 84,3 miljoen euro, 20 procent minder dan vorig jaar.

Op de kabelmarkt verloor Ziggo 14.900 klanten, waardoor er nog ruim 3,92 miljoen overblijven. De gemiddelde klant nam wel meer diensten af, en de omzet per klant steeg licht naar 47 euro per maand.

Het aantal tv-klanten daalde met ruim 15.000, maar er kwamen ruim 20.000 nieuwe internetpakketten en bijna 5.000 nieuwe telefoniepakketten bij.

Mobiel

Op de mobiele markt zag Vodafone zijn omzet met 29 miljoen euro (11,6 procent) dalen. Dat is volgens de provider te wijten aan het wegvallen van Europese roamingopbrengsten en een verschuiving naar de aanschaf van SIM-only-abonnementen.

Bij het Vodafone-merk kwamen er wel 35.000 klanten bij. Maar omdat bij dochtermerken klanten wegvielen, onder meer van prepaid-klanten die niet meer actief zijn, ging het aantal klanten netto toch met duizend omlaag.

De gemiddelde klant gebruikt nu 2,2 GB aan data per maand, ruim 80 procent meer dan een jaar eerder. Per mobiele klant verdient Vodafone gemiddeld 24 euro per maand. Dat is iets minder dan concurrent KPN (25 euro), maar meer dan T-Mobile (23 euro).