De Chinese smartphonemakers Huawei, Oppo en Xiaomi hebben hun marktaandelen op de wereldwijde smartphonemarkt flink uitgebreid in het tweede kwartaal van 2017.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers die marktonderzoekers Strategy Analytics en Canalys woensdag hebben gepubliceerd.

Samsung blijft marktleider, met iets minder dan 80 miljoen verscheepte smartphones in het kwartaal. Dat was ongeveer 2 miljoen meer dan een jaar eerder in dezelfde periode.

Apple behoudt de tweede plaats met 41 miljoen verkochte iPhones, ongeveer vlak ten opzichte van vorig jaar. Het bedrijf presenteerde dinsdagavond goede kwartaalcijfers, waaruit bleek dat de verkoop van iPads flink is aangetrokken.

Hoewel Apple qua aantallen niet de grootste smartphoneverkoper is, weet het bedrijf wel verreweg het meeste winst te maken uit zijn smartphonetak. Het Amerikaanse bedrijf maakt alleen relatief prijzige toestellen met een forse winstmarge, terwijl veel concurrenten ook veel budgettoestellen verkopen, waar minder aan wordt verdiend.

China

Met 38,4 miljoen verscheepte smartphones zit Huawei Apple qua volume op de hielen. Het bedrijf nam 10,7 procent van de markt in beslag, een record. Oppo (29,5 miljoen smartphones) en Xiaomi (23,2 miljoen) staan op plek vier en vijf.

Huawei is al een aantal jaar internationaal actief, maar steeds meer andere Chinese smartphonemakers proberen ook andere markten aan te boren. De telefoons van Xiaomi doen het bijvoorbeeld ook erg goed in India.

In totaal werden in het tweede kwartaal van 2017 zo'n 360 miljoen smartphones verscheept, 6 procent meer dan een jaar eerder, stelt Strategy Analytics. Canalys komt op een totaal van 340 miljoen, een stijging van 4 procent.