De aanwas van klanten gaat steeds sneller bij T-Mobile. Stunts met goedkope databundels en nieuwe abonnementsvormen lijken de provider geen windeieren te leggen.

In het vierde kwartaal van 2016 kwamen er 71.000 nieuwe klanten bij, meldt de provider donderdag. Over heel 2016 waren dat er 183.000, waarvan een ruime meerderheid in de tweede helft van het jaar overstapte.

Ook de omzet ging in het vierde kwartaal omhoog, met 4,7 procent naar 356 miljoen euro. Wel daalde de brutowinst met zo'n 35 procent naar 77 miljoen euro, volgens de provider onder meer door investeringen in marketing. Over heel 2016 was er nog sprake van een omzetdaling van 4,5 procent. 

In de afgelopen maanden presenteerde T-Mobile onder meer een abonnement met onbeperkte databundels. Ook lanceerde het bedrijf een abonnement dat alleen onbeperkte muziekstreaming bevat. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) zegt dat die dienst vanwege netneutraliteitsregels illegaal is en startte een rechtszaak.

Met de agressieve strategie volgt T-Mobile het voorbeeld van zijn Amerikaanse evenknie. Daar lanceerde T-Mobile onder meer een controversiële dienst die onbeperkt videostreaming mogelijk maakt met verlaagde snelheden. Ook in Nederland werd zo'n abonnement gelanceerd, maar werden de snelheidsbeperkingen verwijderd nadat de ACM bezwaar maakte.

Deutsche Telekom, het moederbedrijf van T-Mobile, heeft zijn omzet in 2016 zien stijgen naar 73,1 miljard euro, een toename van 5,6 procent. De nettowinst daalde wel flink, naar 2,7 miljard euro, door een eenmalige afschrijving op aandelen in de Britse provider BT.