Tele2 compenseert gedupeerden belfraude

Tele2 gaat klanten die gedupeerd zijn door belfraude compenseren. Een duur betaalnummer belde de klanten, waarop verschillende personen het nummer uit nieuwsgierigheid terugbelden, waarna ze met hoge kosten werden geconfronteerd.

De vorm van belfraude staat ook wel bekend als 'wangiri'. Het tv-programma Kassa behandelde wangiri-fraude eerder deze maand. Het ging daarbij om fraudeurs die tussen half februari en eind maart Nederlandse telefoonnummers belden.

Volgens Tele2 werden er in die periode 3,6 miljoen van die wangiri-telefoontjes gepleegd, om consumenten uit te lokken om terug te bellen.

Dat gebeurde volgens Tele2 in 90.000 van de gevallen ook daadwerkelijk. Tele2-klanten die door dat terugbellen een hoge telefoonrekening kregen, worden door Tele2 eenmalig gecompenseerd.

Tele2 benadert de getroffen klanten zelf. In een brief aan klanten zegt de provider dat het frauduleus afgeschreven bedrag bij de volgende factuur verrekend wordt.

Lees meer over:
Tip de redactie