Vodafone wil het duidelijker maken wanneer een klant voor een sms-dienst moet betalen, om zo mogelijke misleiding te voorkomen.

De provider wil sms-diensten verplichten om een extra scherm toe te voegen bij het aanbieden van een dienst, aldus een woordvoerder tijdens een uitzending van Kassa. Hierdoor weet een klant met welke kosten hij of zij akkoord gaat.

Daarnaast wil Vodafone ervoor zorgen dat klanten het woord 'betalen' moeten versturen om akkoord te gaan met een sms-betaaldienst. Op het moment wordt hiervoor het woord 'oké' vaak gebruik. 

De verandering zou invloed hebben op bedrijven die betaaldiensten via sms aanbieden. Deze partijen bieden bijvoorbeeld een abonnement aan op bepaalde informatie, waarvoor rechtstreeks met het telecomabonnement wordt betaald. Via dit soort diensten werden in het verleden bijvoorbeeld ringtonen verkocht.

Tijdens Kassa bleek dat misleidende partijen hiermee soms duizenden euro's bij slachtoffers buitmaken. De nieuwe regelgeving moet dit voorkomen. 

Stichting

Vodafone pleit voor deze veranderingen bij de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten, een stichting waar ook andere Nederlandse telecomproviders aan meedoen. Als zij deze wijzigingen goedkeuren, worden ze verplicht gesteld voor alle bedrijven die betaalde sms-diensten willen aanbieden.

De provider lijkt overtuigd dat de gedragscode door de stichting wordt geaccepteerd. Tijdens de uitzending van Kassa stelt de provider dat de nieuwe regel waarschijnlijk binnen een aantal weken wordt doorgevoerd.